OMPROFILERING: Vivikes ble til Days Like This i 2017. Det hjalp ikke, og kjeden legges nå ned. Kjedesjef Linda Refvik og Petter Varner til venstre. Foto: Ivan Kverme / Finansavisen.
OMPROFILERING: Vivikes ble til Days Like This i 2017. Det hjalp ikke, og kjeden legges nå ned. Kjedesjef Linda Refvik og Petter Varner til venstre. Foto: Ivan Kverme / Finansavisen.Vis mer

Varner vurderer flere nedleggelser

Varner-Gruppen legger ned Days Like This etter en gjennomgang av resultatene i Norden. Nå skal virksomheten utenfor Norden under lupen.

(Finansavisen): Days Like This, tidligere Vivikes, har i mange år vært et tapssluk for Varner-imperiet.

Bare i 2016 og 2017 hadde kleskjeden et samlet underskudd før skatt på 144 millioner kroner.

Siden 2010 har Varner-Gruppen tapt 200 millioner på Days Like This, ikke medregnet eventuelt tap i 2018.

Nå har Varner bestemt seg for å avvikle hele kjeden med dens 51 butikker og 300 ansatte.

- I 2017 ble Vivikes omprofilert til Days Like This i et forsøk på å løfte kjeden og de økonomiske resultatene. Det ble igangsatt en rekke tiltak for å snu den negative utviklingen, men dette har dessverre ikke gitt ønskede resultater, sier Øyvind Bustnes, finansdirektør i Varner, i en pressemelding.

Lønnsomheten stupte

Varner-konsernet har tidligere vært svært lønnsomt, og tjente nær 1,6 milliarder kroner i 2015. I 2017 stupte imidlertid lønnsomheten.

Motekonsernet omsatte for 11,66 milliarder kroner i 2017 og satt igjen med 286 millioner kroner før skatt.

Det var mer enn en halvering fra 2016, da overskuddet var på 618 millioner.

Pressekontakt Julie Bragli Eckhardt i Varner opplyser at resultatene for 2018 foreløpig ikke er klare.

- Varners resultater har hatt en negativ utvikling de siste par årene. Vi tar offensive grep for å vinne kundene i fremtiden, sier Eckhardt.

Tapte i utlandet

I juli i fjor skrev Finansavisen at Varner og Zlatan Ibrahimovics klessatsing A-Z hadde tapt over 200 millioner kroner på driften på de to årene selskapet har eksistert.

Like etter ble det klart at Zlatans klesmerke med sportsklær og undertøy legges ned.

- Kan det komme flere nedleggelser?

- Etter en samlet gjennomgang av resultatene for virksomhetene i Norden, ble det tydelig for oss at vi er nødt til å samle kreftene rundt mer lønnsomme kjeder. Samme gjennomgang vil bli gjort for de andre markedene vi er i, sier Eckhardt.

I juli i fjor omtalte Finansavisen at Dressmann gikk fra et overskudd på 186 millioner kroner før skatt i 2016 til et tap på 167 millioner i 2017.

Det utarbeides ikke konsernregnskap for Dressmann, men av notene i regnskapet fremkom det at herrekleskjeden også slet i andre markeder.

I Tyskland var tapet på 7,4 millioner i 2017, i Østerrike 70,1 millioner og i Danmark 70,2 millioner i 2017.

Cubus, Varners største kjede, tapte også rundt 21 millioner kroner på sine tyske butikker i 2017.

Kjøpt i 1994

Varner kjøpte Vivikes i 1994, da kjeden besto av 19 butikker. Det ble ikke oppgitt noen pris på butikkhandelen, men beløpet skal ha vært rundt 30 millioner kroner.

I 2017 omtalte Finansavisen at Varner-Gruppen la ned butikker, byttet navn på kjeden og justerte målgruppen da Vivikes ble til Days Like This.

- Det er trist at vi ikke har lykkes med snuoperasjonen for Days Like This, særlig for de ansatte som har lagt ned en stor innsats i å forsøke å snu skuta. Men tallenes tale er klar, det er ikke grunnlag for videre drift, sier Bustnes.

Målet med omprofileringen var å rette seg inn mot en noe yngre målgruppe enn tidligere, voksne i alderen 40 pluss. Daglig leder Linda Refvik oppga i november 2017 at målet var å gå i null i 2018 og senere ekspandere til nabolandene.

Slik gikk det altså ikke.

Omsetningen i Days Like This har stadig falt siden toppåret 2010 da driftsinntekter var på 403 millioner kroner.

I 2017 endte omsetningen på 244 millioner kroner, i fjor skal den ha falt til 232 millioner, ifølge Varner.

Avvikler 51 butikker

De 51 butikkene skal avvikles i løpet av 12 måneder.

- Vi avvikler butikkene, og har ingen planer om å erstatte med andre av våre kjeder. Dessverre vil cirka 300 ansatte få oppsigelse, sier Eckhardt.

Varner skriver at selskapet nå tar offensive grep for å vinne kundene i tiden fremover og at kreftene samles rundt selskapets øvrige kjeder.

Nå gjenstår Bik Bok, Carlings, Dressmann, Cubus, Urban, Volt, Levis og Wow i det norske moteimperiets portefølje.

I tillegg står Varner bak Nikes flaggskipbutikk i Karl Johans gate i Oslo.

Andre økonominyheter:

Analytiker: - Dette kan ha vært Norwegian-kjøperen
Sjeføkonom sterk i troen på at handelskrigen løser seg

Risikerer å måtte betale tilbake 20 mill. i bonus