Varsler enda mer flykaos

Flypassasjerene kan vente seg en forverring, varsler flygelederne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

RØYKEN (Dagbladet): -  Situasjonen kommer bare til å forverre seg. Selv om Avinor-sjef Randi Flesland går av, vil det ta mange år å rette opp skaden hun har gjort, sier tillitsvalgt, Bendik Heggelund til Dagbladet.

Selv om sykefraværet blant flygelederne har ligget på et høyt nivå helt siden det ble vedtatt å legge ned kontrollsentralen i Røyken, benekter Heggelund at det er snakk om noen aksjon.

Etter vedtaket økte sykefraværet fra 3,6 til 10,5 prosent, ifølge NRK. Norsk Flygelederforening (NFF) mener sykefraværet ligger på 6,5 prosent.

Leder gikk av

I går nådde kaoset i Avinor nye høyder, og mange er nå redde for at de ikke kommer seg hjem til jul. Etter bare tre uker i stillingen gikk lederen for Oslo kontrollsentral, Per Christian Haraldsen, på dagen. Han mener at samarbeidsforholdene er så dårlige at kontrollsentralen er umulig å lede og at det går utover flysikkerheten.

-  Ansettelsen av Haraldsen var en ren provokasjon, sier Heggelund. Haraldsen har ikke flygelederbakgrunn, og dette ble svært dårlig mottatt blant flygelederne. Både sjefflygelederen og assisterende sjefflygeleder ved Røyken sa opp sine stillinger. Også luftfartsdirektør Otto Lagerhus var forundret over ansettelsen. Luftfartstilsynet reagerte på at de ikke var forespurt om de kunne akseptere en leder uten flyfaglig bakgrunn.

-  Slagmark

-  Vi sitter igjen med en slagmark. Dette kommer bare til å bli verre, sier Rolf Skrede, leder i NFF til Dagbladet.

- PROVOKASJON:  - Annsettelsen av Per Christian Haraldsen som leder for Oslo kontrollsentral var en ren provokasjon, sier tillitsvalgt for flygelederne, Bendik Heggelund. T.h. Eskil Brandvik, lokaltillitsvalgt for NTL-organiserte luftsikkerhetsassistenter. Foto: Ole C.H. Thommassen
- PROVOKASJON: - Annsettelsen av Per Christian Haraldsen som leder for Oslo kontrollsentral var en ren provokasjon, sier tillitsvalgt for flygelederne, Bendik Heggelund. T.h. Eskil Brandvik, lokaltillitsvalgt for NTL-organiserte luftsikkerhetsassistenter. Foto: Ole C.H. Thommassen Vis mer

Skrede mener at det er tre hovedgrunner til at situasjonen vil forverre seg:  Mange av flygelederne går av med pensjon. I januar vil 15 flygeledere slutte.

 Flere og flere norske flygeledere tar seg jobb i utlandet.

 Siden Avinor la ned utdannelsen av nye flygeledere i 2003, vil det ikke komme nye flygeledere før tidligst mot slutten av 2007. Da vil det også være snakk om toppen 10 personer, sier Skrede.

-  Sårbare

I juni i fjor sendte sju sentrale tillitsvalgte et brev til styret der de fremmet mistillit til Randi Flesland som sjef. Denne mistilliten står de fortsatt ved, sier flere av de tillitsvalgte til Dagbladet. Også flygeledernes assistenter, de såkalte lufttrafikktjenestefullmektigene (LFF), er misfornøyde.

-  Vi skal være 39 ansatte, men er nå 32. Da er det klart vi blir sårbare, sier LFF-tillitsmann Eskil Brandvik. I går var det ingen tegn til at konfliktnivået kom til å roe seg ned. Aftenbladet.no skrev at Avinor planlegger å flytte flygelederne fra Bodø til Sola når den nye hovedkontrollsentralen for Sør-Norge er operativ i 2008.