Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Varsler flykaos i jula

Luftfartstilsynet og tillitsvalgte regner med mer forsinkelser i flytrafikken fram mot jul og nyttår. Årsaken er Avinors lave flygeleder-bemanning og ferieavvikling og sprengte overtidsrammer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STAVANGER/OSLO (Dagbladet): Flygeleder-tillitsvalgte som spår stans og forsinkelser i flytrafikken, støttes nå langt på vei av Luftfartstilsynet.

Dagbladet er kjent med at Avinor har søkt om dispensasjon fra overtidsreglene for rundt 15 kontrolltårn og kontrollsentraler over hele Norge.

Kontrollsentralen på Røyken har søkt luftfartsverket om dispensasjon til å øke overtidsrammene til 40 timer per uke. Denne søknaden skal behandles i dag. Tillitsvalgt for flygelederne ved kontrollsentralen på Røyken, Bendik Heggelund, har liten tro på at dette vil løse problemene.

Verre og verre

- For det første tviler jeg på at de vil få en slik dispensasjon. Skulle den mot formodning gå igjennom, må de ekstra timene være frivillige. Det kan ikke være noen tvang på dette, sier han.

Ved kontrollsentralen på Røyken forventer flygelederne forsinkelser og kaos fram mot jul og nyttår.

- Vi har hatt forsinkelser nesten hver helg siden september. Jeg er bekymret for hva som skjer når folk i tillegg skal ut i ferie. I uke 52 og 53 skal 15-17 av flygelederne på Røyken ha fri. Da tror jeg vi kan få store forsinkelser, sier Heggelund.

- Dette kommer til å bli bare verre og verre, sier tillitsvalgt Paul Johannessen.

Han betegner det som en «liten skandale» at Avinor i fjor kuttet utdanningen av nye flygeledere og startet nedbemanning, mens de nå oppleveren en daglig kamp for å fylle skiftene.

- Er én av oss uheldig på E18 eller får sykdom i familien, blir flyene forsinket. For det finnes ingen ekstravakter, sier Johannessen.

I helgene er de ekstra sårbare fra før. Mot jul vil stadig flere overstige overtidsgrensa, og vil måtte ta ut ferien sin.

- Så når vi flygelederne kommer til kvoten, og ikke orker mer, så håper jeg folk forstår at vi ikke driver med aksjoner. Vi er stolte og mange presser seg helt på grensa. De er redd det skal stå negative ting om dem i avisa, sier Johannesson.

Situasjonen er relativt lik ved kontrollsentralen i Bodø.

Tilsynet er kritisk

- Vi mangler folk og overtidsbruken er stor. Vi frykter derfor at det vil bli flere forsinkelser framover, sier tillitsvalgt Øyvind Volley.

Luftfartstilsynet er kritisk til det høye antallet søknader om overtids-dispensasjoner fra Avinor. Av sikkerhetsmessige grunner har de måttet avslå eller bare delvis innvilge flere av søknadene.

Grunn: Hardt pressede flygeledere som av sikkerhetsmessige grunner ikke bør beordres ut på mer overtidsarbeid.

- Det at flygelederne ikke får lov til å gå så mye overtid som Avinor har søkt om, vil helt klart kunne ha innvirkning på trafikken, sier underdirektør Geir Engebrethsen i Luftfartstilsynet.

Det statlig eide selskapet makter ikke å innfri de nye overtidsreglene som tilsynet innførte i fjor. I kjølvannet valgte Avinors toppledelse snarere å redusere antall flygeledere samt å stanse utdanningen av nye flygeledere, som ledd i innsparingsprogrammet Take Off 05. Nå dokumenterer søknadsbunken om dispensasjon at Avinor har et bemanningsproblem, mener tilsynet.

- Dette er ikke særlig flatterende for Avinor. Vi har gitt klart uttrykk for at det ikke tjener sikkerheten når folk går for mye på overtid, sier underdirektør Engebrethsen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media