SKYVER PÅ PROBLEMENE: Island Offshore er et av flere rederier som har utsatt gjeldsavbetalingen. Her fra gladere dager og dåp av det avanserte supplyskipet Island Crown i 2013. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen.
SKYVER PÅ PROBLEMENE: Island Offshore er et av flere rederier som har utsatt gjeldsavbetalingen. Her fra gladere dager og dåp av det avanserte supplyskipet Island Crown i 2013. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen.Vis mer

Bruttogjelden er uendret

Varsler ny gjeldskrise om to år

ABG-analytiker Lukas Daul tror at det innen to år må komme en ny runde restruktureringer for supplyrederiene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Bruttogjelden­ er uendret etter at ni av 13 supply­rederier er restrukturert.­ ABG Sundal ­Collier tror bølge nummer to ­kommer i 2018, om ikke før, skriver Finansavisen.

Bankene har så langt ikke ettergitt gjeld eller tatt tap, men utsatt forfall og gitt lettelser i nedbetalingsplanen. De håper åpenbart på en snarlig markedsoppgang, mens stadig flere meglere og analytikere mener man må forberede seg på at nedturen blir langvarig.

- Majoriteten av restruktureringsforslagene innebærer svært liten endring i netto rentebærende gjeld og rentekostnader. Problemene skyves på i håp om en underliggende bedring i markedet. Når det ikke inntreffer er spørsmålet hvordan restruktureringsrunde nummer to vil se ut, sier analytiker i ABG Sundal Collier, Lukas Daul, til avisen.

Gjelden nesten like stor

I første kvartal var bruttogjelden i de 13 rederiene ifølge Finansavisen på 90 milliarder kroner, mens det samlede driftsresultatet før av- og nedskrivinger (EBITDA) det seneste året var på 12 milliarder. Det gir en gjeld på 7,5 ganger driftsresultatet – en betydelig svekkelse sammenlignet med de foregående årene.

Siden den gang er de fleste restruktureringsforslagene stemt igjennom, men gjelden har kun falt fra 90 til 87 milliarder.

Med fortsatt elendige markedsutsikter og færre skip i arbeid, er det ifølge avisen sannsynlig at EBITDA-nivået skal videre ned.

Legger man til grunn et ytterligere fall på 20 prosent, noe flere analytikere mener er realistisk, vil gjelden øke til 9 ganger driftsresultatet.

Ikke bærekraftig

- Runde én er snart ferdig i sektoren, men når du ser på hva som er gjort og fremtidsutsiktene, er det åpenbart at dette ikke er bære­kraftig, sier Daul til avisen, og påpeker at bankene frem til nå har forsøkt å unngå å ta tap.

- Men realiteten er at selskapsbalansene innenfor supply og rigg er tilpasset et dagratenivå som ligger skyhøyt over dagens, sier han til Finansavisen.

Flere nyheter:

Hotellinvestor kreves for 100 millioner
- Laksedød gir prisfest
Stordalen: - Arv handler om mer enn penger