UVERDIG: Ansatte og tidligere ansatte ved O’Learys rapporterer om uverdige arbeidsforhold i restauranten, fra venstre Foteini Kyriakouli (38), servitør fra Hellas, Emma Fieber (27), servitør fra Sverige, Sebastian Mellberg (35), servitør fra Sverige, Konstantinos Manousaridis (44), kokk fra Hellas, Engin Barbak (45), servitør fra Tyrkia, Emma Fransson (27), servitør fra Sverige, Toni Molki (33), bartender fra Sverige og Malama Eirini Tsesmetzi (34), servitør fra Hellas. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
UVERDIG: Ansatte og tidligere ansatte ved O’Learys rapporterer om uverdige arbeidsforhold i restauranten, fra venstre Foteini Kyriakouli (38), servitør fra Hellas, Emma Fieber (27), servitør fra Sverige, Sebastian Mellberg (35), servitør fra Sverige, Konstantinos Manousaridis (44), kokk fra Hellas, Engin Barbak (45), servitør fra Tyrkia, Emma Fransson (27), servitør fra Sverige, Toni Molki (33), bartender fra Sverige og Malama Eirini Tsesmetzi (34), servitør fra Hellas. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

Varsler om trusler og trakassering:
«No worries i will fuck her on the floor»

Ansatte er rystet over arbeidsforholdene i den populære sportsrestauranten O’Learys i Oslo og har koblet inn LO.

Trusler og trakasserende tekstmeldinger, underbemanning, manglende arbeidskontrakter og overtidsbetaling og «ingen respekt for de ansatte, deres rettigheter eller loven». Det er forholdene en rekke ansatte ved den populære sportsrestauranten O'Learys i Oslo har varslet om i løpet av det siste året.

– Man blir sendt hjem som det passer dem, og bedt om å ikke komme på jobb bare timer før vakten. Det er umulig å planlegge livet, sier Foteini Kyriakouli.

HYLLES AV LO: Ansatte ved O'Learys hylles av LO for å ha mot til å fortelle åpent om uryddige arbeidsforhold i restauranten, her fra venstre:

Emma Fieber, Foteini Kyriakouli, Sebastian Mellberg, Emma Fransson, Konstantinos Manousaridis, Toni Molki, Malama Eirini Tsesmetzi og Engin Barbak. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
HYLLES AV LO: Ansatte ved O'Learys hylles av LO for å ha mot til å fortelle åpent om uryddige arbeidsforhold i restauranten, her fra venstre: Emma Fieber, Foteini Kyriakouli, Sebastian Mellberg, Emma Fransson, Konstantinos Manousaridis, Toni Molki, Malama Eirini Tsesmetzi og Engin Barbak. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Hun har vært servitør og restaurantsjef hos O’Learys de siste to og et halvt årene og jobber der fortsatt.

Med hjelp fra LO kjemper hun nå for å få pengene O’Learys skylder henne for overtid, sykedager og timer hun skulle hatt i henhold til kontrakten sin. Kopier av SMS'er

Det mest alvorlige tilfellet Fellesforbundet har avdekket er en rekke SMS’er som er sendt til en av de ansatte fra O’Learys daglige leder. En SMS-rekke, der en kvinnelig servitør omtales, lyder slik:

«No worries i will fuck her on the floor if she wants to work no problem, go and wash dishes»

«Clean the basement»

«Fuck her»

«Bitch»

Litt senere sender sjefen følgende SMS’er til den ansatte om hennes kollega:

«She will close Saturdays now»

«I will put her from 20-03.30 as waitress»

«She dont take no station order»

«She will clean glasses for 6 hours and no tip»

«Im gonna make her cry so she quit»

«If she says she cant work that late i will give her written warning for not showing up at work»

- SMS’ene handler om meg. Jeg finner dem uhyre respektløse og krenkende, sier servitør Malama Eirini Tsesmetzi (34) til Dagbladet.

Ingen respekt

Merethe Solberg i Fellesforbundet opplyser at LO-organisasjonen har forsøkt å finne en løsning for de ansatte ved O’Learys helt siden februar i fjor.

- Et av de verste stedene vi har sett på lenge. De viser ingen respekt for de ansatte, deres rettigheter eller loven. Vi er sjokkerte over behandlingen av de ansatte og måten ledelsen er med på å trenere ethvert forsøk på dialog og løsning, sier hun.

- Det oppfattes at så lenge de kan komme unna med det, og de tjener penger på det, så vil de fortsette akkurat som før, sier Merethe Solberg, leder for Fellesforbundet avd. 10, hotell og restaurant.

Her er noen av klagepunktene som LO håndterer:

  • O’Learys nektet å sende inn NAV-skjemaer om sykmelding, som førte til at servitører måtte gå fra leiligheten sin på grunn av pengemangel.
  • Manglende arbeidskontrakter.
  • Manglende overtidsbetaling.
  • Lange vakter på 14-15 timer, uten pause.
  • Lemfeldig behandling av ansatte, som kunne bli bedt om å gå hjem før vakta var over uten betaling eller tilkalt for å komme på jobb på kort varsel. De som nektet, mistet vakter.
  • Utskjelling av ansatte i påhør av kunder.
  • Grove sms’er om ansatt sendt til kollega.

Tok opp saken internt

Konstantinos Manousaridis venter på en kneoperasjon og er for tida sykmeldt. Opplevelsene som kokk på O’Learys sitter fortsatt i:

- Vi var nesten alltid underbemannet, selv på fullbookede kvelder der vi hadde gjester på alle de 160 sitteplassene ved spisebordene. En kveld jeg gikk av vakt ved 24-tida, ringte sjefen meg midt på natta og ba meg komme på jobb klokka ni neste morgen, fordi hun hadde sparket han som skulle hatt den vakta, forteller Konstantinos Manousaridis.

- Vi har forsøkt å ta opp problemene internt, og med eierne, men det har vært nytteløst. Til slutt så vi ingen annen utvei enn å ta opp saken med LO. Det førte i hvert fall til at tre av oss fikk utbetalt 30.000 kroner i overtidsbetaling vi hadde til gode, sier Manousaridis.

LO-STØTTE: Merethe Solberg i Fellesforbundet (t.v.) sammen med nåværende og tidligere ansatte ved O’Learys i Møllergata i Oslo, fra venstre rundt bordet Toni Molki, Konstantinos Manousaridis, Malama Eirini Tsesmetzi, Engin Barbak, Foteini Kyrixkouli, Emma Fransson, Sebastian Mellberg og Emma Fieber. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
LO-STØTTE: Merethe Solberg i Fellesforbundet (t.v.) sammen med nåværende og tidligere ansatte ved O’Learys i Møllergata i Oslo, fra venstre rundt bordet Toni Molki, Konstantinos Manousaridis, Malama Eirini Tsesmetzi, Engin Barbak, Foteini Kyrixkouli, Emma Fransson, Sebastian Mellberg og Emma Fieber. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

En tidligere kollega på kjøkkenet O’Learys med lang internasjonal restauranterfaring sammenlikner forholdene med andre land han har arbeidet i.

- Jeg har jobbet i restaurantbransjen i Tyskland, Nederland og De forente arabiske emirater, men forholdene ved O’Learys er det verste jeg har opplevd. Jeg kom til Norge med høye forventninger. At en restaurant kan slippe unna med å behandle ansatte så useriøst, var ikke til å fatte, sier mannen, som i dag er ansatt som kokk i en norsk hotellkjede.

Ikke penger til mat

Bartender Tony Molki ble ansatt i O’Learys da sportspuben startet opp i Møllergata 10 i 2015.

- Jeg var stolt av å jobbe der. Men jeg kan ikke lenger stå for en sånn måte å behandle sine ansatte eller gjester.

Servitør Sebastian Mellberg stemmer i:

- Det er umulig å jobbe et sted der det er totalt uforutsigbart hvor mange vakter man får i løpet av uka, der du er fratatt alle rettigheter som arbeidstaker.

Servitør Engin Barbak forteller at han ba om dokumentasjon om fordeling av tipsen, fordi de ansatte hadde mistanke om at det ikke foregikk på riktig måte.

- Det førte til at jeg ikke fikk flere vakter. I mitt hjemland Tyrkia har jeg mange års erfaring som servitør. Selv før Tyrkia ble et moderne land behandlet ingen arbeidsgiver meg slik de har gjort med ansatte på O’Learys, sier Engin Barbak.

Malama Eirini Tsesmetzi ble ansatt i O’Learys i april 2016.

- Etter å ha vært borte grunnet sykmelding i en måned, fikk jeg ikke flere timer og ble presset ut. Jeg hadde ikke penger verken til mat eller husleie. O’Learys ville ikke betale for sykeperioden min. Først med hjelp fra Fellesforbundet fikk jeg betalt, flere måneder i etterkant.

- Jeg har jobbet i bransjen siden tidlig på 2000-tallet i Hellas og har aldri vært borti en mer useriøs restaurant enn O’Learys, sier Malama Eirini Tsesmetzi.

Hyller motet

LO advarer mot arbeidsforholdene i den useriøse delen av utelivsbransjen.

- Vi frykter en mentalitet med bruk og kast av folk i et vanskelig jobbmarked, der særlig innvandrere er redde for å si fra om dårlig behandling og mangelfulle kontrakter av frykt for å tape inntekt, sier Solberg, som hyller motet til sine medlemmer på O’Learys.

- De fortjener all mulig støtte for å orke å ta kampen opp for alle som jobber under uverdige forhold i utelivsbransjen, sier Merethe Solberg.

Både Fellesforbundet og medlemmene har vært i kontakt med kjedeansvarlig for O’Learys for Oslo, Rasa Jonyte.

- Vi har bedt om møter for å fortelle hva som skjer, for å søke støtte hos Franchise-eieren. Dette har hun ikke prioritert, og når vi er blitt lovet at hun skal komme med møtedato har vi ikke hørt noe videre. Hun har også fått varslene medlemmene selv har sendt til arbeidsgiver, opplyser Merethe Solberg, leder i Fellesforbundet avd. 10, hotell og restaurant.

O'Learys-sjefenes svar

Dagbladet har forelagt saken for områdesjef Rasa Jonyte. Hun ønsker ikke å kommentere, men henviser til country manager Matthias Klaveness Saers i O’Learys trademark, som har ansvaret for selskapets 18 restauranter i Norge.

KRITISK: Landsjef for O'Learys i Norge, Matthias Klaveness Saers, mener situasjonen på O'Learys i Oslo burde ha vært håndtert for lenge siden. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
KRITISK: Landsjef for O'Learys i Norge, Matthias Klaveness Saers, mener situasjonen på O'Learys i Oslo burde ha vært håndtert for lenge siden. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

- En veldig uheldig sak, og spesielt uheldig at den ikke er tatt tak i tidligere, sier Matthias Klaveness Saers til Dagbladet.

Han viser til O’Learys grunnverdier; fair, passionate, proud.

- Disse verdiene er viktige for oss. Vi formidler dem videre til våre Franchise-takere og deres ansatte i forbindelse med opplæring. Spesielt i denne saken kommer verdien fair inn, vi skal behandle ansatte rettferdig i henhold til gjeldende lover og regler. Denne saken burde vært håndtert for lenge siden, og burde aldri ha fått utvikle seg slik.

Ikke skje igjen

- Hva er grunnen til at den ikke er blitt løst tidligere?

- Det vil jeg ikke spekulere i. Så vidt jeg forstår er det fortsatt en pågående sak. Derfor vil jeg ikke konkludere ennå. O’Learys trademark er opptatt av å finne ut hva som er skjedd, lære av det og passe på at ikke liknende ting skjer igjen. For vi skal ha rutiner som forhindrer slike konflikter.

- Hvordan reagerer du på anklagene fra LO og de ansatte om blant annet manglende arbeidskontrakter og overtidsbetaling?

- Det er ikke sånn vi skal drive restaurant i Norge, eller andre steder i verden. Ansatte skal behandles rettferdig med hensyn til kontrakter, timebruk og vaktlister. Forutsigbarhet er viktig for at ansatte skal føle seg ivaretatt.

- Kjenner du til liknende arbeidsforhold i andre av O’Learys 18 restauranter i Norge?

- Nei, det gjør jeg ikke.

- Hva tenker du om innholdet i tekstmeldingene ansatte har overlevert til LO?

- Jeg vil ikke gå inn i detaljene i saken nå mens den pågår. Ansatte skal behandles med respekt. Vi kommer til å følge opp situasjonen i O’Learys i Oslo tett og sørge for at partene kommer i dialog. Og at vi kommer ut av dette på en god måte, sier Matthias Klaveness Saers.

Driftes fra Stockholm

Restaurant Møllergata 10 AS er det svenske eierselskapet av O’Learys i Oslo. Mikael Wigren er en av eierne. Fra selskapets base i Stockholm styrer Wigren driften av restauranten.

- Jeg overtok ansvaret for O’Learys 1.februar og opplever at vi er i en god dialog med Fellesforbundet. Anklagene fra de ansatte opprører meg. Jeg aksepterer ikke at ansatte behandles dårlig. Som arbeidsgiver skal O’Learys opptre korrekt. Vi skal stå rakrygget i dette og skjerpe rutinene, sier Mikael Wigren.

Han har ingen god forklaring på manglende overtidsbetaling.

- Jeg beklager at det har tatt så lang tid. Det vil jeg be om unnskyldning for. Vi er i ferd med å løse dette nå. Jeg skal sørge for at O’Learys heretter følger reglene i arbeidslivet, sier Wigren.

Merethe Solberg i Fellesforbundet synes ikke forklaringen holder.

- Dette er ting selskapet har hatt kjennskap til over lengre tid, men ikke har villet lytte til eller gjøre noe med. Vi i Fellesforbundet er alltid åpne for en reell dialog med arbeidsgiver, og håper de nå vil ta til seg realitetene av hva som har foregått. Vi vil uansett fortsette å følge opp disse sakene og våre medlemmer, sier Merethe Solberg.