Krever folkeavstemning om bompenger:

Varsler politisk jordskjelv i Oslo

Neste lørdag kommer det 53 nye bomstasjoner i Oslo. Bjørn Revil i Folkeaksjonen nei til mer bompenger tror folk ennå ikke har forstått hva som kommer til å skje.

OVER HELE BYEN: Neste lørdag aktiveres 53 nye bomstasjoner i Oslo. I praksis vil det for mange bli en timespris for å kjøre i byen. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix
OVER HELE BYEN: Neste lørdag aktiveres 53 nye bomstasjoner i Oslo. I praksis vil det for mange bli en timespris for å kjøre i byen. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpixVis mer

Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) har så langt slitt med å få politisk fotfeste i hovedstaden. Det vil det bli en endring på 1. juni, tror partiets førstekandidat Bjørn Revil.

- Da bompengeøkningen kom i Bergen, økte motstanden kraftig. Vi tror det samme skjer i Oslo når folk skjønner hva som skjer, sier Revil, som har skrevet bok om sykling i marka, som nok har ligget under juletreet til mange MDG-velgere.

- Det er alminnelige folk som blir rammet. Det er mannen i gata, det synes jeg er urimelig. Skal man gjøre noe med miljøspørsmål, må man gjøre noe annet, fortsetter Revil.

Krever folkeavstemning

De nye bomstasjonene endrer landskapet i hovedstaden. Tidligere har de som har bodd på «feil» side av bomringen fått svi kraftig på pungen, mens nå blir det bomstasjoner langs alle ringveiene. For dem med de høyeste bomutgiftene kan prisen gå ned, men i praksis blir det for mange en timespris for å kjøre i Oslo.

BOMPENGER: Frp-leder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug forklarer hvorfor vi må betale bompenger. Video: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

FNB, som ble målt til Bergens største parti i mai på Bergens Tidendes måling, går til valg i Oslo på å holde en folkeavstemning om de nye bomstasjonene. Ønsker folket å fjerne dem, mener FNB at Oslo bør gå inn for å reforhandle og nedskalere hele Oslopakke 3.

- Jeg synes folkeavstemning er en veldig god idé. Hele befolkningen burde få mulighet til å være med på å bestemme. Hvis flertallet synes det er greit, så er det jo greit. Men vi har en ganske klar mistanke om at flertallet er imot, sier Revil.

- Ikke demokratiet verdig

Miljøpartiet De Grønne har gjentatte ganger i det siste vist til at det er stor oppslutning rundt samferdselspolitikken i Oslo, som innebærer at nesten alle pengene som kommer inn fra bilistene går til å forbedre kollektiv- og sykkelvei.

Men noen folkeavstemning er uaktuelt.

- Denne saken er vedtatt av et enstemmig Storting, og har bred tilslutning i bystyret der bare Frp stemte imot. Det siste vi trenger er å sette en så viktig avtale i spill, sier byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad.

- Er du redd for resultatet?

- Poenget er at jeg vil ikke ha en folkeavstemning. Hvis noen er uenig i ettertid, uten å ha et godt alternativ, er det ikke særlig demokratisk om vi skal ha omkamper med folkeavstemninger. Det vil åpne opp for en praksis som vi ikke bør ha. Da måtte man ha hatt det for flere år siden.

Avdramatiserer

- Hvordan tror du de nye bomstasjonene vil slå ut på målingene og valgresultatet?

- Jeg tror de fleste som betaler i dag får en lavere pris og det blir en mer rettferdig ordning. Uten denne bompengepakken får vi kork på veiene og kaos. Det finnes ikke noen god måte å løse samferdselsutfordringene uten bomringene. Det vi trenger nå er å stå opp for bomringene våre, så vi får utnyttet det fantastiske verktøyet de gir for å skape en bedre by, sier Hermstad.

MUSIKKVIDEO: FNB Sandnes har kommet med et kreativt påfunn for å verve nye velgere. - Folk sier det er genialt, sier ordførerkandidat. Video: FNB / Privat Vis mer

Bompengene har likevel nådd en smertegrense, innrømmer Hermstad. Noe som i praksis vil si at Oslo sier nei til dyre motorveier på toppen av Oslopakke 3.

- Vi har ingen planer om å øke bompengene nå. Det inkluderer også at vi sier nei til alle forslag om nye motorveier som vil gi høyere bompenger. Det er jo det FNB drømmer om, å forsere store motorveiprosjekter, sier Hermstad.

I Bergen ligger FNB an til å skape et politisk jordskjelv, i Stavanger har de allerede sittet i bystyret med tre representanter i snart fire år. Etter meningsmålingene i Bergen har «politikerne kappes om å snu», ifølge Revil.

- Skaper det politikerforakt?

- Jeg tror jeg skal overlate velgerne til å bestemme det. Hvis du leser avisene nå kan du lure på hvordan Oslopakke 3 og Nasjonal transportplan, som er hjemmelen for å drive inn bompenger, ble enstemmig vedtatt i Stortinget.

- Klima overdrevet

- Er du klimaskeptiker?

- Nei, jeg underviser faktisk i geografi. Jeg tror mennesker påvirker klimaet, men virkningen er overdrevet. Jeg mener at klima kommer i veien for andre miljøspørsmål som avskoging, biologisk mangfold, plast i havet. Klimadebatten trumfer en helhetlig miljødebatt, sier Revil.

Svaret får MDG-Hermstad til å reagere:

- Hvis han underviser i geografi og mener at andre saker fortrenges til fordel for klima, så undrer det meg at han kjemper for bilen i byene. Er det noe som tar arealer og ressurser i byene så er det bilen.

- Jeg syns han ikke har spesielt stor troverdighet hvis han mener klimakampen står i veien for miljøkampen. Han bør virkelig lese seg opp. Den beste måten å gjøre det på er bomringer som gjør at vi kan gjennomføre en kollektivsatsing, sier Hermstad.

BOMPENGESTREIK: Over to hundre biler kjørte sakte i tog på E18 mellom Sandvika og Oslo torsdag 6. september. Det gjorde de i protest mot bompenger, og aksjonistene håper det vil skremme politikerne. Video/reporter: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer