TØRKETID: Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, forteller til Dagbladet at de har merket en «vesentlig prisvekst» på marsipan fra sine leverandører. Tørken i California får skylda. FOTO: Ørn E. Borgen / AFTENPOSTEN / NTB Scanpix
TØRKETID: Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, forteller til Dagbladet at de har merket en «vesentlig prisvekst» på marsipan fra sine leverandører. Tørken i California får skylda. FOTO: Ørn E. Borgen / AFTENPOSTEN / NTB ScanpixVis mer

Varsler rådyr jule­marsipan i Norge

Tørken i California får skylda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kalenderen viser tidlig november, og mange har allerede begynt å legge planer for hvordan jula skal feires i år.

Hos veldig mange involverer denne marsipan i en eller annen form eller farge, men i år kan det ifølge Agderposten bli en dyr fornøyelse.

- Prisene rett i været Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, forteller til Dagbladet at de har merket en «vesentlig prisvekst» på marsipan fra sine leverandører.

Ifølge avisa har marsipanprodusenten Hval sett seg nødt til å øke prisene med så mye som 40 prosent. Søyland kan ikke gå inn på konkrete tall, men sier at det ikke høres urimelig ut.

- Vi kjenner oss godt igjen i det bildet. Bakgrunnen som vi har blitt fortalt er at det er heftig tørke i California, og at det igjen har gått ut over mandelhøsten. Det har blitt produsert vesentlig mindre, og prisene har gått rett i været. Leverandørene har meldt til tider stor økning på marsipanprisen, sier Søyland, og peker på at den svake krona heller ikke hjelper.

Norgesgruppen har ifølge sine egne hjemmesider 1768 dagligvarebutikker i landet, fordelt på underkjedene Meny-Ultra, Kiwi, Spar, Joker og Nærbutikken. I tillegg hører også Deli de Luca, Mix og bensinstasjonkonseptet Fresh til selskapet.

Dyrere Søyland forteller at det er opp til hver enkelt kjede hvordan de priser produktene, og at heller ikke kan gå inn på detaljer her av konkurransehensyn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Blir det dyrere å kjøpe marsipan i år enn i fjor?

- Jeg kan ikke si det kategorisk, men det er nærliggende å tro at man vil merke det på prisen. Det er slik at hver enkelt kjede setter prisen individuelt, men det normale er jo at prisen ut gjenspeiler prisen inn. Følger vi den logikken blir det dyrere for forbrukerne, sier hun.

- Det vil nok variere litt fra produkt til produkt, men folk må nok forvente høyere priser.

Tørke Det virker kanskje merkelig at tørken i California skal være skyld i de store utslagene på prisen på marsipangrisen her hjemme, men som Agderposten påpeker produseres om lag 85 prosent av verdens mandler i delstaten.

Tørken har vart i flere år, og har gjort seg gjeldende på flere enn én måte. Innsjøer skrumper inn, og det er har kommet restriksjoner på vannforbruk for privatpersoner.

Innbyggerne i delstaten lever under stadig strengere vann-regler og lover, nå som tørken har pågått i fire år. Det er innført bøter og straffer for dem som ikke følger statens strenge retningslinjer. Ingen gressplener får lenger være grønne.

Business Insider skrev i mars at jordbruket sto for omlag 80 prosent av vannforbruket, og at mandelprodusentene bruker mer vann enn innbyggerne i San Francisco og Los Angeles kombinert.