REAGERER:  Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet  studerer avvikene hos Veireno på arbeidstidsbestemmelsene, som Dagbladet presenterer for ham.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
REAGERER: Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet studerer avvikene hos Veireno på arbeidstidsbestemmelsene, som Dagbladet presenterer for ham.  Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Søppelkrisa i Oslo

Varsler søksmål mot Veireno etter Dagbladet-avsløring

Fagforening reagerer kraftig på at Veireno-ledelsen bruker søppelbilenes sporingssystem til å ettergå de ansattes timelister.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Horribelt, utbryter Ole Einar Adamsrød i Norsk transportarbeiderforbund (NTF). De har 30 medlemmer som jobber i renovasjonsselskapet Veireno.

Dagbladet avslørte i dag at selskapet har brutt arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid, hviletid og overtid over 2000 ganger.

Med bakgrunn i materialet Dagbladet nå avdekker, varsler NTF et gruppe-søksmål på vegne av alle ansatte som de mener feilaktig har blitt trukket i lønn.

I en kommentar forklarer Veireno-sjef Jonny Enger til Dagbladet at de mange bruddene på arbeidsmiljøloven skyldes situasjonen selskapet står i.

- Et brudd på arbeidstidsbestemmelsene akkumulerer i flere tilfeller flere brudd, sier Enger.

Bekymret for folks sikkerhet

Forbundssekretæren gjorde store øyne da Dagbladet viste han materialet.

- Jeg reagerer på det antallet brudd dere avdekker. Både når det gjelder overtid, spesielt det med brudd på hvile.

- Men det jeg synes er verst her, er faktisk sikkerheten til folk flest. Sjåførene blir livsfarlige, trøttere og trøttere. Reaksjonsevnen svekkes. Sikkerhetsmessig ute i trafikken er de rett og slett farlige, sier Adamsrød. Han spør seg:

- OI, OI. OI: Det sier  Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet  reagerer på over 2000 avvik hos Veireno på arbeidstidsbestemmelsene, som Dagbladet presenterer for ham.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
- OI, OI. OI: Det sier  Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet reagerer på over 2000 avvik hos Veireno på arbeidstidsbestemmelsene, som Dagbladet presenterer for ham. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Vis mer

- Om du går hjem fra arbeid kl 22, så skal du kjøre hjem. Det tar sin tid. Skal du da ta deg en dusj og spise, er du ikke i seng før i halv tolv tiden. Så skal du opp igjen og gjøre deg klar til neste dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som Dagbladet avdekket i dag, er det flere hundre brudd på hviletidsbestemmelsene. Det kommer blant annet frem at ansatte har 15-timersdager fra 06:00 om morgenen til 22:00 om kvelden flere dager på rad.

- Jo mer du har ut av dette, jo mer du jobber, og jo mer svekket blir du. Det er klart at dette påvirker bedømmingen av trafikkbildet.

Lønnskontroll med GPS

- Ikke til forkleinelse for journalist-verdenen, men noe er galt når journalister har bedre tilgang til lønnsdata og klarer å finne ut mer enn hva Arbeidstilsynet gjør, mener Adamsrød.

I materialet Dagbladet har fått innsyn i kommer det frem at Veireno en rekke ganger har trukket søpplekjørerne i lønn.

GRILLET: I en muntlig høring i Bystyret i Oslo ble byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Ngyuen Berg (MDG,) grillet etter at Dagbladet kom med nye avsløringer i Veireno-saken. Video: Oslo kommune Vis mer

Den vanligste årsaken til lønnstrekk som går frem av materialet, er at driftsledere i Veireno har sjekket de ansattes timelister mot søppelbilenes sporingssystemer.

Forbundssekretæren mener at dette ikke er tillatt.

Drøftet GPS-bruk med tillitsvalgte

Dagbladet har spurt Veireno-sjef Jonny Enger om selskapet har lov til å bruke GPS-sporingen på søppelbilene som verktøy for å redigere de ansattes timelister.

I en skriftlig kommentar svarer Enger slik på dette:

- Bruk av GPS og flåtestyring brukes opp mot kontroll av førte timer i vårt timeregistreringssystem er drøftet med tillitsvalgtapparatet. Enighet om dette er protokollført den 16.09.2016, sier Enger.

Veireno har gitt Dagbladet tilgang til protokollen, som bekrefter det Veireno-sjefen sier.

«Det er enighet om at GPS/flåtestyring kan brukes opp mot kontroll av førte timer», står det i protokollen.

Dagen etter denne artikkelen ble publisert, ettersendte Veireno informasjon om at en tilsvarende formulering også fremgår av de ansattes arbeidskontrakt.

«Videre så kan det opplyses om at lokal tillitsmann fikk med seg forslag til protokoll slik at han kunne gjennomgå dette med NTF sentralt før undertegning av protokollen», skriver selskapet i en e-post til Dagbladet.

Varsler søksmål

NTF reagerer likevel på det som nå kommer frem.

- GPS-en er ikke et stemplingsur. Det er ikke lov til å bruke et slikt system til å redigere lønna. De ansatte har egne klokker på telefonene, og registrerer selv sine egne arebidstimer, sier Ole Einar Adamsrød.

- Du reagerer altså på disse lønnstrekkene?

- Jajaja. Dette er ikke lov. De har et tidsregistreringssystem for dette. Bilen kan stå ro, det kan ha vært strømbrudd, og da skal ikke de ansatte få betalt? Det er et brutt på arbeidsmiljøloven å foreta trekk i lønna på denne måten, sier Adamsrød. Han utdyper:

- Når vi også får tilgang til materialet Dagbladet har fått, kommer vi til å kjøre rettssak. Vi kommer til å kreve retting av feilaktig lønnsutbetaling for hver enkelt av medlemmene som har opplved dette, varsler Adamsrød når Dagbladet viser han lønnstrekkene..

- Du varsler altså søksmål basert på det du ser her nå?

- Ja. Får vi materialet Dagbladet sitter på, så går jeg til retten med det.

Kjørte feil - fikk trekk i lønn

Et av lønnstrekkene NTF reagerer kraftig på, og som Dagbladet viste fagforeningen, skjedde bare tre dager etter at Veireno søkte Arbeidstilsynet om tillatelse til å bruke utvidet overtid.

I sin søknad datert 7. november begrunnet Veireno behovet for overtid slik:

«Nye ruter er opparbeidet. Av den tid bruker de ansatte mer tid for å finne frem til avfallsbeholdere, lære seg rutene sine».

Dette går frem av Arbeidstilsynets tillatelse.

Bare tre dager etter at Veireno ba om tillatelse til bruk av overtid på grunn av oppstartsproblemer, ble to søppelkjørere på en bil nektet 1,5 timer overtid.

Begrunnelsen? De hadde kjørt feil.

«Du kan ikke skrive overtid for at du har kjørt feil og sitter fast. Det er din jobb å passe på hvilke veier du kjører», skriver ledelsen til den ene av de to sjåførene.

«You don't receive overtime for mistakes you do on the route. This is you as a team responsibility», skriver ledelsen til den andre.

- Også dette er bare tull av arbeidsgiver, mener Ole Einar Adamsrød i NTF.

«You don't recieve overtime for mistakes you do on the route» Veireno-leder til søppelkjører i Oslo

- Hvis ansatte ikke har lært seg ruta etter en måned, har de fått for dårlig opplæring. Et slikt svar når de ber om overtid er ikke holdbart, sier Adamsrød til Dagbladet.

Veireno-sjef Jonny Enger har ikke besvart Dagbladets spørsmål om denne hendelsen.