Varsler trafikkaos på Østlandet

Jernbaneutbyggingen mellom Halden, Lillehammer og Skien vil ikke bli ferdig før 2046, mener Jernbanealliansen.

VIL TA 35 ÅR: Jernbaneutbyggingen mellom Halden, Lillehammer og Skien vil ikke bli ferdig før 2046, mener Jernbanealliansen. Foto: TORBJØRN GRØNNING/DAGBLADET
VIL TA 35 ÅR: Jernbaneutbyggingen mellom Halden, Lillehammer og Skien vil ikke bli ferdig før 2046, mener Jernbanealliansen. Foto: TORBJØRN GRØNNING/DAGBLADETVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Jernbaneutbyggingen mellom Halden, Lillehammer og Skien vil ikke bli ferdig før 2046, mener Jernbanealliansen.

- Hvis man ikke blir ferdig før om 35 år vil ikke jernbanene kunne gjøre jobben sin de nærmeste tiårene. Det er dramatisk, sier Øystein Aslaksen fra Jernbanealliansen til Dagbladet.

Alliansen består blant annet av LO, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, NHO, Arbeidsgiverforeningen Spekter samt miljø- og trafikksikkerhets-organisasjoner.

- Med den utbyggingstakten man nå legger til grunn vil den første InterCity-strekningen være ferdig i 2030, og den siste i 2046. Det er altfor lenge til, sier Aslaksen.

- Flere vil velge bil Aslaksen mener dette vil føre til at flere vil velge bil framfor kollektivtransport også i framtiden.

- Dette vil kunne føre til mer trafikk-kaos på veinettet. Det er ikke spesielt smart å la dette gå så sakte. Vi har gjort beregninger som viser at det er teknisk mulig å fullføre utbyggingen innen 2025 i hele østlandsområdet. Men da må man tredoble bevilgningene i samme periode, sier Aslaksen.

Ytterligere forsinket I statsbudsjettet som ble lagt fram i går kommer det fram at arbeidet med Intercity-trianglet — det vil si utbyggingen mellom Halden, Lillehammer og Skien — blir ytterligere forsinket.

Les alt om statsbudsjettet her!

Dobbeltsporet fra Farriseide til Porsgrunn, den såkalte Eidanger-parsellen, skyves ut i tid. Staten legger opp til nye planrunder og ny uredning til tross for at reguleringsplanen for utbyggingen ble vedtatt sommeren 2010.

- Det var viktig å foreta en ekstra kvalitetssikring, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). Hun mener at de er i rute i forhold til planene i Nasjonal Transportplan. I statsbudsjettet har de bevilget 11,5 milliarder kroner til jernbaneformål for 2011. Det er 13,4 prosent mer enn 2010-budsjettet.

Utålmodig minister - Jeg er også utålmodig, men jeg tror det vil bli mulig å bli raskere ferdig, sier samferdselsministeren. Hun viser til at Jernbaneverket vil levere en utredning for hele utbyggingen neste år.

VIL BLI RASKERE FERDIG: - Jeg er også utålmodig, men jeg tror det vil bli mulig å bli raskere ferdig, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til Dagbladet. Foto: ESPEN RØST/DAGBLADET
VIL BLI RASKERE FERDIG: - Jeg er også utålmodig, men jeg tror det vil bli mulig å bli raskere ferdig, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til Dagbladet. Foto: ESPEN RØST/DAGBLADET Vis mer

- Denne utredningen vil gjøre det mulig å forsere de årstallene alliansen forholder seg til, sier Kleppa.

Samferdselsministeren viser til at regjeringen blant annet har bevilget 366,3 millioner kroner til nytt dobbeltspor Oslo — Ski og at de har bevilget 557 millioner til Oslo-prosjektet.

Likevel mener Jernbanealliansen at det ikke går raskt nok. Nå ønsker de en annen prioritering.

- Dersom det ikke er tilstrekkelige ressurser til å bygge ut dobbeltspor i hele trianglet innen 2025, må innsatsen konsentreres om å få ferdig én strekning framfor å fordele investeringene ut over alle tre, sier Aslaksen.

- ALT FOR LENGE TIL: - Med den utbyggingstakten man nå legger til grunn vil den første InterCity-strekningen være ferdig i 2030, og den siste i 2046. Det er altfor lenge til, sier Øystein Aslaksen. Foto: HÅKON EIKESDAL/DAGBLADET
- ALT FOR LENGE TIL: - Med den utbyggingstakten man nå legger til grunn vil den første InterCity-strekningen være ferdig i 2030, og den siste i 2046. Det er altfor lenge til, sier Øystein Aslaksen. Foto: HÅKON EIKESDAL/DAGBLADET Vis mer