- Varslingen kom i seneste laget

Flyene over Kristiansand var bare 40 sekunder fra katastrofe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no) Avinor og Luftfartstilsynet gjennomgår i dag flygelederens rapport fra nesten-katastrofen utenfor Kristiansand forrige lørdag.

Det var bare det automatiske antikollisjonssystemet som avverget ulykken da to fly befant seg på kryssende kurs.

Systemet, TCAS II-systemet, Traffic Collision Avoidance System, utløses når to fly er 40 sekunder fra å kollidere.

Da kan det være så lite som åtte kilometers avstand mellom flyene, og passasjerene kan se det andre flyet ved klart vær.

- Vi har gått gått igjennom hendelsen, og presentert tiltak vi allerede har gjennomført, forteller Torbjørn Henriksen fra Avinor.

- Blant annet har vi skrudd opp volumet på lydalarmene som varsler flygeleder i kontrolltårnet før den automatiske alarmen i flyet slår seg på.

Han avviser at flygelederne ikke har hørt alarmen, men forteller at den ved testing etter nesten-kollisjonen viste seg å være for lav, og vanskelig å differensiere fra andre typer alarmer.

- Nå skal det være enklere for flygelederne å høre med en gang hva slags alarm som slår ut når de sitter i kontrolltårnet, forteller Henriksen.

NESTEN-KOLLISJON: Et SAS-fly kolliderte nesten med et KLM-fly over Kristiansand forrige uke. Illustrasjonsfoto:Scanpix
NESTEN-KOLLISJON: Et SAS-fly kolliderte nesten med et KLM-fly over Kristiansand forrige uke. Illustrasjonsfoto:Scanpix Vis mer

Disse tiltakene er allerede blitt innført. I tillegg skal varslings-programmet endres.

- Vi vil se på programvaren for kollisjonsvarslingssystemet i flyet. Vi vil ha tidligere varsling.

Han innrømmer at varslingen forelå i seneste laget denne gangen.

- Jeg kan aldri garantere at en hendelse av denne typen ikke oppstår igjen, men vi iversetter forbedringer på endel områder nå.