- Vårt regelverk drepte Ivar

HAMAR (Dagbladet): 13. juni 1998 ble Ivar Karsten Holseter (68) drept da bilen han kjørte ble truffet av toget på en planovergang. - Ulykken hadde ikke skjedd med et nytt sikkerhetssystem. Årsaken til ulykken var systemsvikt, sa sikkerhetssjef Svein Ivar Johannessen i NSB Togdrift i retten i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg uttaler meg sterkt nå. Årsaken er å finne i vårt regelverk, sa Johannessen i Eidsivating lagmannsrett.

I går begynte ankesaken mot den 41 år gamle lokføreren som førte godstoget som drepte Holseter. 8. juni 99 ble han dømt til 120 dager betinget fengsel for uaktsomt drap av Vinger og Odal herredsrett. Ivar skulle krysse togsporet mellom Kongsvinger og svenskegrensa ved planovergangen på Gjermshus.

Minutt for minutt

Bommene var satt ut av drift, og sto åpne. Togene som passerte overgangen hadde ordre om å stoppe for å sjekke om det var klart.

Den domfelte lokføreren skulle ha fått denne ordren på Kongsvinger stasjon. Slik gikk det ikke.

Da godstoget ankom stasjonen, så lokføreren togekspeditøren stå på plattformen med ordrepapirene i hånden. Han trodde at han skulle ta imot papirene mens toget var i fart. Han mistet papirene.

10.23: Lyset i enden av stasjonen var grønt. Lokføreren kjørte videre uten å vite om de ødelagte bommene.

10.24: Lokføreren fikk kontakt med togekspeditøren på telefon. Først på dette tidspunktet får han ordre om å stoppe foran planovergangen. Han fikk også en rekke andre, mindre viktige ordre og ble forvirret om hvor han befant seg på strekningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

10.30: Uten å bremse, i 100 km/t, dundret det enorme godstoget inn i Ivar Holseters bil. Han omkom momentant.

- Jeg brukte lang tid på å skrive ned ordrene. Jeg ble distrahert, oppfattet for seint at bommen sto i været, og så at bilen kom kjørende. Jeg rakk å håpe at jeg ikke traff den. Så smalt det likevel, sa lokføreren, som kjemper for å bli frikjent.

Forsvaret i saken hamrer løs mot NSBs ordninger:

Det var en etablert praksis at lokførere kunne ta imot skriftlige beskjeder i fart. NSB har siden endret reglene.

Tog fikk ofte automatisk grønt lys. Siden har dette også blitt forbudt.

Den ubrukelige planovergangen var bare merket med et lite skilt ved bommen. Jernbaneverkets togledere vurderte det som unødvendig å sette ut grindvakt.

Flere tillitsvalgte for lokførerne vitnet om kraftig press fra ledelsen om å holde rutetidene, noe de mente gikk på bekostning av sikkerheten.

Fryktet storulykke

- Etter ulykken har vi studert regelverket og rutinene. Vi er skuffet over hvor primitivt regelverket er i år 2000. Etter at far ble drept sa min bror at det kom til å skje en stor ulykke. Det er trist å se at han fikk rett, sier Jan Fredrik Holseter, sønn av Ivar.