Vedtok å bygge bredt midtfelt på ulykkestedet allerede i 2012

Byggestarten utsatt flere ganger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Tre personer omkom da et vogntog og en buss frontkolliderte på riksvei 7 ved Veme i Ringerike kommune rett før midnatt mandag.

Hadde veiplanleggerne i Statens vegvesen fått det som de ville, hadde det vært et bredt midtfelt på stedet for lenge siden.

- Det har vært på trappene å starte arbeidet flere ganger, og grunneierne har vært varslet, sier Silje Island i avdelingen for plan og prosjektering i Statens vegvesen, region sør.

- Det har vært varslet oppstart våren 2013, høsten 2013 og også muligens denne våren, sier Island til Dagbladet.

Økt avstand Det er ikke planlagt fysiske midtdelere på stedet, men å øke veibredden og få en meter brede midtmarkeringer.

- Slik markeringer har vist seg effektive for å redusere faren for sammenstøt. De gir større avstand mellom møtende trafikk, samtidig som det ikke hindrer vilt i å krysse veien, sier Island.

Det var svært glatt veibane som følge av underkjølt regn i området da ulykken skjedde. Vogntoget kom over i feil kjørefelt og kjørte inn i fronten på Sogn og Fjordane-ekspressen, som var på vei fra Gardermoen til Førde. Sjåføren som kolliderte med bussen, en islandsk mann født i 1954, er siktet for brudd på veitrafikkloven.

Skulle starte Veiarbeid-utsettelsen skyldes kvikkleire.

- Vi trodde det var mest fjellgrunn i området, men det viste seg å være mye kvikkleire. Da må vi ta i bruk et større areal, og det krever en ny reguleringsplan. Det tar tid og koster mer, sier Hans Jan Håkonsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen Buskerud.

ULYKKESSTEDET: Veiplanleggerne har ønsket å øke veibredden og lage brede midtmarkeringer på strekningen der ulykka skjedde. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
ULYKKESSTEDET: Veiplanleggerne har ønsket å øke veibredden og lage brede midtmarkeringer på strekningen der ulykka skjedde. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Budsjettet var opprinnelig på 26 millioner kroner, men er nå økt til 50 millioner.

- Det er klart for oppstart. Vi lyser ut anbud og starter til våren, sier Håkonsen.

Tar tid Riksvei 7 er en av hovedvegene mellom Østlandet og Vestlandet, og strekningen er ulykkesbelastet.

- Det er en lengre strekning på riksvei 7 som det har ligget i planene å gjøre noe med en stund. Den er svingete, og det har vært mye utforkjøringer og møteulykker i området, sier Island.

- Totalt sett har vi en vei som ikke er helt slik vi ønsker det, sier hun.

At lokalbefolkningen har blitt varslet om oppstart bekreftes av Helge-André Kirkerud, som bor like i nærheten av området der ulykken skjedde.

- Veien er ujevn og smal, og det har vært planer om å lage den bredere. Mesta tok til og med i bruk ei tomt i området for å starte arbeidet, men nå er de borte, og vi har ikke hørt noe mer, sier Kirkerud til Dagbladet.

Reguleringsplanen for utbedringer av den tre kilometer lange strekningen ble vedtatt i november 2012.

Sikringstiltakene har ligget inne i det såkalte handlingsprogrammet i nåværende nasjonal transportplan. Det gjorde de også i forrige periode (2010-2013).