Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vedum-krav: - For en mulighet, Hareide!

Til tross for oppfordring fra en gammel venn, kommer ikke Knut Arild Hareide til å stanse liberaliseringen av taxinæringa.

TROR HAREIDE ER ENIG: Trygve Slagsvold Vedum ber Knut Arild Hareide stanse liberaliseringen i drosjenæringa, noe den nye samferdselsministeren ikke har tenkt å gjøre. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
TROR HAREIDE ER ENIG: Trygve Slagsvold Vedum ber Knut Arild Hareide stanse liberaliseringen i drosjenæringa, noe den nye samferdselsministeren ikke har tenkt å gjøre. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

- Nå må Hareide stanse frislippet i drosjenæringa. Dette vet jeg mange i KrF er bekymret for.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedums første utspill til landets ferske samferdselsminister handler om taxi. I sommer gjennomføres en liberalisering av næringa som gir langt flere mennesker mulighet til å kjøre drosje.

En ny forskrift som gir endringer i regelverket for drosjer, er klar. Regjeringen fjerner blant annet kravet om taklampe og opphever kravet om at drosjeyrket skal være hovederverv. Flere kan altså kjøre drosje.

Vedum er bekymret over utviklingen.

- Vi vet at mange drosjesjåfører jobber 14-timers dager i dag. Over tid vil frislippet bety lengre dager og lavere lønn for sjåførene. Og i tillegg - i dag har vi drosjeberedskap døgnet rundt, nær sagt over hele landet. Det vil forsvinne med liberaliseringa. Og som vanlig rammes folk i distriktene hardest av regjeringens liberalisering, sier Vedum.

- Ta drosje, Hareide!

14 000 mennesker jobber i dag i drosjenæringa. Vedum er bekymret for at liberalisering vil sørge for altfor mange deltidssjåfører i helgene, men også lavere beredskap ellers i uka. Sjåførene som vil leve av å kjøre bil, vil også måtte jobbe enda lengre dager, mener han.

- Jeg tror Hareide er enig med meg, og nå kan han være drosjenæringas redningsmann. For en mulighet! Han pekte jo på Senterpartiet da han ville bytte side i politikken. Her har han en mulighet til å gjøre Senterpartiet til lags.

Knut Arild Hareide sykler helst til jobben i Oslo. Vedum ber Hareide la sykkelen stå og heller ringe etter en bil.

- Ta drosje, Hareide! Og spør sjåførene hvordan hverdagen deres er, spør hva de synes om liberaliseringen. Da vil han raskt forstå hvorfor dette er så viktig for en stor næringa i Norge.

Hareide vil ikke endre

Norsk Taxiforbund har tidligere bedt om en utsettelse til 1. januar 2021. De frykter at fjerning av krav om taklampe og minimal skilting på bilene vil føre til svekket kontroll og økt fare for svart omsetning.

Knut Arild Hareide sier han ikke har tenkt å stanse vedtaket fra Stortinget.

- Jeg har kjørt mye drosje, og forstår at endringene skaper usikkerhet. Det er imidlertid gjort en grundig jobb i vurderingen av de ulike hensynene i arbeidet med regelendringene. De nye reglene skal bidra til et drosjemarked som fungerer bedre enn i dag, og samtidig legge til rette for både mer innovasjon og større valgfrihet for kundene, sier den ferske samferdselsministeren til Dagbladet.

Han sier samtidig at han ikke utelukker justeringer underveis.

- Jeg vil følge nøye med i utviklingen av drosjemarkedet framover. Vi vil spesielt følge med på at endringene ikke slår uheldig ut i distriktene, sier Hareide.

Forbundet raser

Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund, sier de fleste drosjesjåfører allerede jobber 10–12 timer daglig for å kunne leve av jobben.

- Og ta en tur i Oslo på kveldstid, da står hundrevis av drosjer på tomgang. Det er ikke bra for miljøet. Vi har en overetablering av sjåfører allerede i dag, og nå skal vi altså fylle på med enda flere. Hvis alle som ønsker det kan kjøre drosje som hobby, kan ingen leve av det, sier Trevland til Dagbladet.

Han ber Hareide lære av «svenske tilstander» i næringa.

- I Sverige får du knapt en drosje i distriktene, særlig på kveldstid. Slik kan det bli her også. Drosjesentralen vil få åpningstid mange steder, og være utilgjengelig på kveld og natt. Vi håper Hareide i det minste kan innføre noen strengere vilkår som gjør at ikke alle kan starte opp som drosjesjåfør over natta.

Hele Norges coronakart