VIKTIG MED KALSIUM: Grønnsaker med sterk farge, som brokkoli, inneholder mye kalsium, og bør være en viktig del i et vegetarisk kosthold. Foto: REUTERS/SCANPIX
VIKTIG MED KALSIUM: Grønnsaker med sterk farge, som brokkoli, inneholder mye kalsium, og bør være en viktig del i et vegetarisk kosthold. Foto: REUTERS/SCANPIXVis mer

Vegetarianere har svakere bein enn kjøttetere

Men mindre sjanse for å få kreft.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no) Mennesker som livnærer seg på en vegetarisk diett, har svakere bein enn folk som spiser kjøtt, melder nyhetsbyrået AFP.

Beintettheten hos vegetarianere er fem prosent mindre enn hos kjøttetende personer, viser en studie gjort av australske og vietnamesiske forskere.

Veganere, som ekskluderer alle animalske produkt fra dietten sin, kommer verst ut i studien.

Beintettheten deres seks prosent lavere enn kjøtteternes, ifølge prosjektleder Tuan Nguyen.

- Det kreves god kunnskap om næringsinnhold i matvarer for å kunne sette sammen et fullverdig vegant kosthold. Dette er såpass vanskelig, at det anbefales ikke for barn og unge i vekst, sier Mette Helvik Morken, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Haukeland Sykehus, til Dagbladet.no.

Kalsium er viktig
2700 personer er blitt undersøkte i studien, som også viser at kjøttetere og ovo-laktovegetarianere, som spiser egg og melkeprodukt, har omtrent samme beintetthet.

- Veganer må finne andre kilder til kalsium, og dette kan ofte vise seg å være vanskelig. Kalsium i vegetabilske matvarer er mindre konsentrert, og volumet mat må dermed være større for inntaket skal bli tilstrekkelig. Et ovo-laktovegetarisk kosthold derimot, er mer mer fornuftig med tanke på næringsinnhold. Egg og melkeprodukter er gode kilder til kalsium og protein, sier Morken.

Informasjonssekretær i Norges Vegetarforening Pål W. Thorbjørnsen tror at informasjonen i studien kan stemme.

- Spesielt veganere bør passe på å få i seg nok kalsium. Dette kan de få fra grønnsaker med sterk grønnfarge, som spinat, brokkoli, agurk og kinakål, sier Thorbjørnsen til Dagbladet.no.

- Resultatene viser at vegetarianske dietter, og spesielt veganske, har sammenheng med redusert beintetthet. Men omfanget av sammenhengen er ubetydelig klinisk sett, skriver Nguyen.

Forskningsrapporten, som ble publisert i The American Journal of Clinical Nutrition i går torsdag, gir ikke svar på spørsmålet om økt risiko for beinbrudd dermed følger av vegetarianske dietter.

- Siden tallet på vegetarianere øker, og ligger på rundt fem prosent av vestens befolkning, og beinskjørhet er svært utbredt, er dette et spørsmål det er verdt å finne svar på, sier Nguyen.

Mindre sjanse for kreft
Men alt er ikke mørke tall for vegetarianerne. En annen studie viser at personer med et vegetarisk kosthold har mindre sjanse for å få kreft enn folk som spiser kjøtt, melder The Guardian.

De har 45 prosent mindre sjanse for å få blodkreft, og 12 prosent mindre sjanse for å få en hvilken som helst type kreft, ifølge studien som er publisert i The British Journal of Cancer.

- Det er vanskelig å si noe om kostholdets betydning for utvikling av kreft totalt sett, fordi det finnes så mange kreftformer. Å finne grunnlag for å anbefale et kosthold som skal beskytte mot alle disse formene er vanskelig, sier Morken.

61 000 personer ble fulgt over 12 år, og 3350 av deltakerne fikk en eller annen kreftdiagnose. Av disse var 68 prosent kjøttetere, 24 prosent vegetarianere og nesten 10 prosent spiste fisk, men ikke kjøtt.

- Tidligere studier har vist en beskyttende effekt av frukt, grønt og et vegetarisk kosthold med tanke på å utvikle kreft i tykktarmen. Det overraskende med denne studien er at vegetarianere hadde høyere forekomst av kreft i tykktarmen enn de som spiste kjøtt eller fisk, sier Morken.

- Det kommer stadig nye undersøkelser, som både viser hvordan vegetarisk kosthold er bra og hvordan det kan bli enda bedre. Det er vi veldig glade for, sier Thorbjørnsen.