Vegetarmat:  Får stadig flere tilhengere. Foto: Frank May / NTB scanpix.
Vegetarmat: Får stadig flere tilhengere. Foto: Frank May / NTB scanpix.Vis mer

Vegetarmat blir stadig mer trendy

Internasjonal vegetartrend får stadig bedre fotfeste i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Frossen vegetarmat er på full fart inn i norske dagligvarebutikker. Finansavisen kan fortelle at salget av frosne vegetarretter i dagligvarehandelen har doblet seg det siste året.  

Trendy En trend som er mye sterkere i Storbritannia, Nederland, Tyskland og Sverige, ser nå ut til å ha startet her hjemme også. Mange forbrukere, spesielt blant de yngre etterspør mer vegetarmat.  

Det svenske merket Hälsans Kök har tatt store skritt i et lite marked. For litt over ett år siden hadde de fem prosent av det norske markedet for frossen vegetarmat.

Kaprer markedsandeler - I dag, ett år etter, har vi en markedsandel på 65 prosent, og da har også markedet doblet seg i mellomtiden, forteller Johannes Erlandsson i Tivall, som står bak merket, til Finansavisen.  

Sverige viser vei Selv om omsetningen doblet seg i fjor, er markedet for frosne vegetarretter bare på 25-30 millioner kroner i Norge. Ifølge Finansavisen er den den tilsvarende omsetningen i Sverige på 350 millioner kroner, men Erlandsson tror det vil øke kraftig i Norge.  

I Norge regner man med at 2-5 prosent av befolkningen er vegetarianere, som tilsvarer 100-250.000 mennesker.

Flere nyheter Rekordrask kjemperabatt - kuttet prisen med 6 mill.
Treroms leilighet steg 1,1 millioner på fire måneder
Spår fortsatt vekst i boligmarkedet