Vegvesenet «frikjent»

Undersøkelsesgruppen etter ras-tragedien i Lyngen i Troms «frikjenner» Statens vegvesens beredskapspersonell.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den endelige rapporten etter ras-tragedien i Lyngen 19. januar i år er nå offentlig. Det gikk to skred på riksvei 91 i Kjosen i Lyngen kommune. Det siste skredet tok med seg fem mennesker.

Kunne vært reddet?

Etter ulykken ble det stilt store spørsmålstegn ved vegvesenets rutiner. Det gikk nesten 50 minutter fra ras nummer én kom ned fjellsiden og til dødsraset feide med seg en hjullaster, buss og to privatbiler. Mange har hevdet at vegvesenet handlet for seint og at de fem omkomne kunne vært reddet.

Undersøkelsesgruppen mener de lokale retningslinjene for varsling ble fulgt av vegvesenets beredskapspersonell. Gruppen konkluderer også med at retningslinjene ble fulgt i forbindelse med sperring av veien etter at det første raset gikk.

Etter ulykken oppnevnte vegsjefen en undersøkelsesgruppe. - Det er viktig for oss er at vi nå vet at beskjeder og handlinger har vært korrekt utført, sier veisjef Torbjørn Naimak i Troms til Dagbladet.

Etter ulykken reagerte lokalbefolkningen sterkt på at strekningen ikke er skredsikret. Rapporten slår imidlertid fast at Lyngen kommune ikke har prioritert skredsikring av riksveien i sine innspill til vegplanrevisjonene etter 1990.

Imidlertid kritiseres vegvesenet for svake rutiner når det gjelder å sikre at kjøretøyer ikke kommer inn i området etter at skred er gått. Videre at det ikke er rutiner for hvordan kjøretøyer skal dirigeres til et sikkert venteområde.