VIL HA BRO: Vegvesenet anbefaler at en broløsning over Oslofjorden mellom Drøbak og Hurum utredes videre. En bro vil koste mellom 7 og 10 milliarder kroner, oppgir vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
VIL HA BRO: Vegvesenet anbefaler at en broløsning over Oslofjorden mellom Drøbak og Hurum utredes videre. En bro vil koste mellom 7 og 10 milliarder kroner, oppgir vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

Vegvesenet vil utrede bro over Oslofjorden

Vil koste mellom sju og ti milliarder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vegvesenet anbefaler at en broløsning over Oslofjorden mellom Drøbak og Hurum utredes videre. En bro vil koste mellom sju og ti milliarder kroner.

Veisjef Terje Moe Gustavsen sa på en pressekonferanse fredag at Vegvesenet anbefaler at det arbeides videre med en utredning om en broløsning over Oslofjorden. Samtidig skal detaljprosjekteringen av nytt tunnelløp gå som planlagt, skriver Røyken og Hurum Avis.

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) ba Vegdirektoratet å vurdere om bro bør utredes som alternativ til tunnelløp nummer to på riksvei 23, Oslofjordforbindelsen, for noen uker siden.

Statens vegvesen har grovt vurdert to broalternativer: En trasé nord for Drøbak fra Verpen - Håøya - Hallangen, og en trasé sør for byen. Prisen vil bli ligge mellom sju og ti milliarder kroner, avhengig av hvilken trasé som velges.

- Begge alternativene gir store inngrep i landskap, naturmiljø og viktige områder for rekreasjon og friluftsliv. Det sørlige alternativet gir også store inngrep i dyrket mark. Nytt tunnelløp gir lite inngrep, sier veidirektør Moe Gustavsen.

Ifølge Vegvesenet vil reguleringsplaner for et broalternativ først være klart i 2020, og en bro vil først kunne være på plass i 2026.

Etter at Oslofjordtunnelen ble åpnet i 2005 har det vært elleve branntilløp i tunnelen, ifølge NRK. Årsaken er den bratte helningen i tunnelen på sju prosent, som gjør at vogntogsjåfører bremser i stedet for å kjøre på lavt gir, slik at brann oppstår.

(NTB)