RASOMRÅDET I RØDT:  Alle mørkeblå områder er kvikkleire. Anleggsarbeidene og sprenging foregikk langs den svarte streken. Ringen er tegnet av Dagbladet.no. Faksimile: Multiconsults rapport til Statens Vegvesen overlevert 16. februar.
RASOMRÅDET I RØDT: Alle mørkeblå områder er kvikkleire. Anleggsarbeidene og sprenging foregikk langs den svarte streken. Ringen er tegnet av Dagbladet.no. Faksimile: Multiconsults rapport til Statens Vegvesen overlevert 16. februar.Vis mer

Vegvesenet visste at skredfaren langs Kattmarkveien var stor

Fikk rapport som konkluderte med høy fare for kvikkleireskred. - Det raste til pokker, sier byggeleder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En rapport fra Multiconsult viser at Statens Vegvesen visste at boligområdet i Namsos de sprengte ved siden av i sto på utrygg kvikkleire.

- Kvikkleire er som korn og fungerer som dominobrikker eller korthus. Fjerner du litt, så river det raskt med seg resten, sier byggeleder for veiprosjektet André Michael Aglen i Vegvesenet, til Dagbladet.no.

Aglen bekrefter over for Dagbladet.no at rasområdet var det som var minst utredet i rapporten, som advarer mot store ras som følge av anleggsarbeidene Vegvesenet utførte på oppdrag fra Namsos kommune.

- De sprengte få meter fra boligområdet der raset gikk. Totalt har vi sprengt i to uker i anleggsområdet, sier utbyggingssjef Ove Nesje i Statens Vegvesen Midt-Norge til Dagbladet.no.

Ikke undersøkelser
På et kart over området er hele bebyggelsen som er rammet merket i mørkeblått (øverst i saken). I rapporten er området der de rastatte husene ligger omtalt som «Profil 400 - 720». Dagbladet.no har fått tilgang til rapporten av Statens Vegvesen.

- De blå feltene er kvikkleire. Vi visste om dette fordi vi boret i ytterkanten og slo fast at kvikkleiren fortsatte under alle husene som ble tatt av raset, sier Aglen.

- Så Statens Vegvesen visste at det få meter unna arbeidet og sprengladningene var hus på kvikkleire?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ja, vi kjente også til dette før 16. februar, da vi mottok rapporten fra Multiconsult, sier byggelederen, som selv er bosatt i distriktet.

Likevel ble det ikke utført ytterligere undersøkelser eller sikringstiltak. Årsaken er at masse bare skulle legges til, og ikke fjernes. Det minsker ifølge rapporten og Statens Vegvesen risikoen for rasfare.

«Det er ikke utført grunnundersøkelser på strekningen, men på grunn av begrensede terrenginngrep forventes ikke geotekniske problemer på strekningen.», sier rapporten på side 13.

LÅ PÅ LEIRE: Flyfoto etter leirraset  som tok flere hus i Namsos fredag. Sprengingene ble utført til høyre for rasområdet, som er ringet inn på kartet øverst i saken. Foto: Gorm Kallestad  / SCANPIX
LÅ PÅ LEIRE: Flyfoto etter leirraset som tok flere hus i Namsos fredag. Sprengingene ble utført til høyre for rasområdet, som er ringet inn på kartet øverst i saken. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX Vis mer

«Fare for større ras»
På bakgrunn av de relativt små inngrepene som skulle gjøres i området konkluderer Multiconsult at «Det stilles ikke krav om spesielle geotekniske tiltak på strekningen.»

Dette til tross for at rapporten på neste side konkluderer med fare for større skred under anleggsarbeidene på hele strekningen der Statens Vegvesen jobber:

«I områder med kvikkleire vil det være en mulighet for at selv mindre utglidninger og initialras ett eller annet sted i avsetningen kan utløse større skred. (...) Dette faremomentet må ha høy fokus fra entreprenørens side (...)»

- Til pokker
Byggelederen var på rasstedet bare en time før alarmen gikk.

- Vi tok ikke høyde for dette og jeg trodde ikke først det de sa da kollegene mine på anlegget ringte. Men da var helvete løs, det raste til pokker, sier Aglen.

Multiconsults rapport er viktig i arbeidet med å finne ut hva raset, som kunne kostet flere mennesker livet, skyldes.

- Vi går i kveld gjennom hele rapporten i samarbeid med Multiconsults geoteknikere, for å se om Statens Vegvesen har fulgt alle anbefalingene de har kommet med, sa Nesje fredag kveld

Bekymret for annet området
Det var ikke rasstedet som tiltrakk seg oppmerksomhet under planleggingsfasen.

- Vi bekymret oss veldig for strekningen som ligger sør for rasstedet. Dette er også områder som er fulle av kvikkleire og arbeidene der ville være langt mer omfattende enn der raset nå har gått, sier Aglen til Dagbladet.no.

- Hvilke vurderinger gjorde dere av sprengladningene dere fyrte av rett ved rasstedet?

Foto: Sturla Forås
Foto: Sturla Forås Vis mer

- Vi trodde ikke det ville utløste et skred, det kom jo som en stor overraskelse. Det er nærliggende å tro at den siste smellen var dråpen som fikk begeret til å flyte over. Men personlig tror jeg at en tung kran inne blant husene kunne har ført til samme typen skred, sier Aglen.

Nye kontroller
Etter at det 700 meter lange raset i går vil nå Vegvesenet sette i gang nye undersøkelser av områdene sør for raset, der risikoen først ble vurdert som langt høyere. Anleggsarbeidet der pågår fremdeles.

Også kommunikasjonssjef i Statens Vegvesen Midt-Norge bekrefter at selskapet kjente til kvikkleiren.

- Ja, vi var kjent med at det var kvikkleire i deler av området. Raset gikk utenfor anleggsområdet og det området var ikke utredet i særlig grad, sier Eivind Sperre Austnes.

- Sammenheng
Veiarbeid er den mest sannsynlige årsaken til leirraset i Namsos, sier teknisk direktør i Norges geotekniske institutt NGI Kjell Karlsrud.

- Selv om området kan ha hatt veldig dårlig stabilitet i utgangspunktet, så er det nok sannsynlig at det som direkte utløste dette skredet, har en sammenheng med veiarbeidene, sier Karlsrud til NRK.

Eksperter starter lørdag arbeidet med å finne ut hva som utløste fredagens ras, som tok med seg flere hus og hytter i Namsos.

Måler i rastatt hus
Undersøkelsene gjort av Multiconsult gjelder først og fremst anleggsområdet og veien, ikke selve rasområdet. Derfor er trolig  leirmassene som forsvant under de seks husene ikke er med i undersøkelsene.

- I et av husene tatt av raset hadde vi en måler som sendte data om rystelser i grunnen som følge av sprengningene. Jeg har sett de tallene og de ser ikke dramatiske ut, sier Neje til Dagbladet.no.

- Hvor kraftige var rystelsene?

- Ikke større enn om en trailer skulle kjørt forbi, sier Nesje, som understreker at salverapportene viser beskjedne mengder sprengstoff, sier Nesje.

Statens Vegvesen vil så raskt som mulig kartlegge om rapporten er fulgt opp.

- Det viktigste spørsmålene er om vi har fulgt anbefalingene i rapporten. Det skal vi forsøke å få svar på nå.

Statens Vegvesen vil senere be utenforstående gå gjennom å se om de og Multiconsult har gjort en god nok jobb.

DELT I TO: DA grunnen sviktet ble enkelte hus delt i to. Syv personer ble reddet og løftet ut av rasområdet med helikopter Foto: Gorm Kallestad  / SCANPIX
DELT I TO: DA grunnen sviktet ble enkelte hus delt i to. Syv personer ble reddet og løftet ut av rasområdet med helikopter Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX Vis mer
VEIEN SKULLE UTVIDES: I området der raset gikk skulle veien få et ekstra kjørefelt og fortau. Foto: Geir Haarberg / SCANPIX   lavoppløselig
VEIEN SKULLE UTVIDES: I området der raset gikk skulle veien få et ekstra kjørefelt og fortau. Foto: Geir Haarberg / SCANPIX lavoppløselig Vis mer