Vei og bane

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er noe rituelt over regjeringens transportplan, som ble lagt fram av samferdselsminister Torild Skogsholm fredag. Utbyggingen av veinett og jernbane skal videreføres, med vekt på styrket innsats for de tettest befolkede områdene og økt kollektivsatsing. Regjeringen vil bruke 190 milliarder de nærmeste ti åra, og det er jo et høyt tall. Det er selvsagt også riktig å bygge ut vei og jernbane der folk bor her i landet.

Men som signal om et virkelig krafttak for å styrke den delen av næringslivet som vi skal leve av både som arbeidstakere og pensjonister i overskuelig framtid, er transportplanen uklar. Den er som alt annet denne regjeringen gjør for næringsutviklingen. Den vil ikke satse på prioriterte områder, men sverger til nøytrale rammer, og overlater til markedet å plukke vinnerne. Utbyggingen i samferdselssektoren ligger ellers til enhver tid langt etter planene, og det vil nok bli også den nye planens skjebne. Det blir aldri nok vei og bane her i landet.