- Vekk med alkohol på flyreiser

Avholdsfolkets Landsråd mener at flyselskapene bør vurdere å ikke servere alkohol ombord i charterfly til Syden. I den siste tiden har flere norske flypassasjerer blitt bøtelagt for fyll og slagsmål i lufta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Senest fredag ble en beruset norsk sydenturist lagt i jern ombord i et charter-fly, etter å ha gått løs på to medpassasjerer.

  - Flyselskapene bør tenke på sikkerheten og trivselen til sine passasjerer. Det er ikke spesielt hyggelig å fly når passasjeren i setet ved siden av deg drikker og lager støy. Særlig trygt er det heller ikke, for man vet aldri om berusede personer vil opptre slik de får beskjed om dersom det skulle oppstå en nødsituasjon. Derfor bør flyselskapene signalisere at alkohol og flyging ikke hører sammen, og stoppe serveringen av alkohol ombord, sier informasjonsleder Bernt Sverre Mehammer i Avholdsfolkets Landsråd.

Skudd i tåka

Men verken Norsk Flygerforbund, Braathens SAFE eller Saga Solreiser støtter forslaget. Sikkerhetsansvarlig Kjell Erik Heibek i Flygerforbundet ser gjerne at alkoholforbruket ombord i fly reduseres, men tror ikke et forbud er veien å gå.

  - Hadde et alkoholforbud hjulpet, ville det vært glimrende. Men jeg tror det er blåøyd å tro at det blir mindre fyll om bord i flyene om det innføres et forbud. Det vi trolig vil oppleve er at folk drikker mer før de går om bord i flyene, sier han til NTB.

  Ifølge Heibek er vanskelige passasjerer et like stort problem på rutefly som på charter-turer, og det er ikke er bare berusede personer som lager trøbbel.

Lovbeskyttelse

Heibek tror ikke det er selve serveringen om bord på flyet som er problemet når berusede personer lager bråk.

  - Besetningen serverer ikke alkohol til folk som er i ferd med å bli beruset. Nå enkelte likevel drikker for mye ombord, skyldes det at at de drikker medbrakt når de nektes servering, sier han.

  Heibek tviler på at det vil la seg gjøre å ta fra hver enkelt passasjer alkohol som tas om bord som håndbagasje.

  I stedet for alkoholforbud ønsker han og Det internasjonale flygerforbundet IFALTA at besetningsmedlemmer og bakkemannskaper får lovbeskyttet sin autoritet.

  - I dag kan en person som kaller en politimann en tulling bli bøtelagt. En person som slår ned en flykaptein i et fly med flere hundre passasjerer slipper derimot ofte ustraffet fra saken. Derfor trenger vi en lov som pålegger passasjerer å følge anvisninger fra flypersonell både i luften og på bakken, og strenge straffer for dem som lager trøbbel, mener han.

Ingen sikkerhetsrisiko

Administrerende direktør Gunnar Grosvold i Saga Solreiser er enig med Heibek i at et alkoholforbud ikke er løsningen for å redusere fyllebråk i luften.

  - Folk må få lov til å nyte ett glass vin til maten, synes han.

  Heller ikke informasjonsdirektør Audun Tjomsland i Braathens SAFE tror et alkoholforbud vil ha noe for seg. Han ønsker i likhet med flygerforbundet en lov som gjør at passasjerer som ikke retter seg etter selskapets uniformerte personell kan straffeforfølges.

(NTB)