Prøver lansering i stadig flere land

Veksten dabber av for Kickback

Schibsted håpet på en kvart milliard i omsetning da de kjøpte Kickback, men etter to år ligger veksten bak skjema.

GÅR SOM PLANLAGT: - Kickback har utviklet seg i tråd med forventningene, hevder Rune Røsten, leder for Schibsted Growth i Norge (til høyre). Til venstre Kickback-sjef Mats Staugaard. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
GÅR SOM PLANLAGT: - Kickback har utviklet seg i tråd med forventningene, hevder Rune Røsten, leder for Schibsted Growth i Norge (til høyre). Til venstre Kickback-sjef Mats Staugaard. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

(Finansavisen): I juni 2017 overtok Schibsted alle aksjene i selskapet Kickback, som har rabattkoder og digitale fordelsprogrammer som forretningsidé.

Da var ambisjonen å dekke så mange europeiske land som mulig, og å ha en omsetning på 200–250 millioner kroner etter fem år.

2018 ble det første året som heleid Schibsted-selskap. Da leverte Kickback en omsetningsvekst på 12 prosent.

Hvis Kickback skal nå målet om en kvart milliard kroner i driftsinntekter i 2021, måtte imidlertid den gjennomsnittlige omsetningsveksten ha vært på 55 prosent årlig.

Og hvis bedriften skal ta igjen etterslepet fra 2018, må selskapet fremover levere 68 prosent årlig vekst for å komme opp i 250 millioner kroner.

- Skal gi god avkastning

Medgründer og daglig leder Mats Staugaard (38) i Kickback mener omsetningsøkningen i 2018 var fin, og at også utviklingen i år er god.

- Driftsresultatet er som forventet noe svakere, men det skyldes at selskapet investerer betydelige ressurser på teknologiutvikling og forretningsutvikling. Det skal gi god avkastning de nærmeste årene, mener Staugaard.

Schibsted har vært inne på eiersiden i Kickback siden 2014. I årene etter det hadde bedriften langt høyere veksttakt og resultatmargin enn det den hadde i fjor.

- Hvorfor har både vekst og lønnsomhet i Kickback avtatt etter at Schibsted overtok alle aksjene?

- Som nevnt skyldes tilbakegangen i lønnsomhet investeringer i teknologi- og forretningsutvikling. For å vokse ytterligere er det nødvendig å komme inn i nye markeder. Dette er langsiktig og krevende arbeid, men vi håper og tror at vi får flere nye land på plass i år, svarer Staugaard.

I 2017 var Kickback allerede lansert i Polen, Danmark og Sverige.

I februar ble Kickbacks tjeneste for rabattkoder lansert sammen med Østerrikes største avis, Kronen Zeitung.

- Vi regner med å lansere i minst ett land til før året er omme, opplyser Kickback-sjefen.

I årsrapporten til Schibsted Vekst er Kickback verdsatt til 23,9 millioner kroner. Det tyder på at Mats Staugaard og Arne Gunnar Kepp (38), som var de to gründerne med de største eierandelene i Kickback, sitter igjen med rundt 8 millioner kroner hver etter å ha solgt seg ut.

Schibsted har tidligere uttalt at avtalen både omfattet et engangsbeløp og en incentivpakke som skulle belønne selskapets tidligere eiere for videre vekst.

Vil inn i flere land

- Hvordan ligger dere an i forhold til ambisjonen om å omsette for opp mot 250 millioner kroner?

- Ambisjonen er fortsatt å komme oss inn i så mange europeiske land som mulig. Vi har flere gode prosesser i gang. Får vi suksess i de største europeiske markedene, er ambisjonen innenfor rekkevidde, svarer Staugaard.

Kickback begynte med rabattkoder i 2014. Brukeren får rabatt ved å oppgi en kode som er oppgitt i nettannonsen han eller hun ser. Ved å oppgi denne koden oppnår nettbutikk et salg, samtidig som annonsemediet får betalt, og så får Kickback en andel som mellommann.

Ideen er at nettbutikker trenger markedsføring og salg, mens kundene vil spare penger.

- Har bedriften nådd målene Schibsted hadde håpet på?

- Kickback har utviklet seg i tråd med forventningene. Selskapet har utviklet spennende teknologi og kunnskap innen prestasjonsbasert markedsføring og er blitt en viktig partner for Schibsteds publikasjoner i Norge og Sverige, sier Rune Røsten, leder for Schibsted Growth i Norge.

- Hvilke mørke skyer ser dere i horisonten?

- Den mørke skyen heter Amazon, og deres økende markedsmakt som utfordrer lønnsomheten til mange nettbutikker. På lang sikt vil et altfor dominerende Amazon bety nettbutikkdød. Det vil kunne påvirke både Kickback og forbrukerne negativt, svarer Staugaard.

Flere økonominyheter:

Alarmen er utløst - selge aksjene dine nå?
Sjefstrateg spår valutasjokk