Veldedig kunstauksjon ble mareritt

Ville samle inn 650 millioner kroner til mangfold og likestilling. Endte opp med beskyldninger og kaos.

KUNSTPAUSE: Det blir foreløpig ingen auksjon hos kunstmuseet i Baltimore. Foto: Julio Cortez / AP / NTB
KUNSTPAUSE: Det blir foreløpig ingen auksjon hos kunstmuseet i Baltimore. Foto: Julio Cortez / AP / NTB Vis mer
Publisert

Det sies at det er tanken som teller, men det hjelper lite som forklaring hos de som skulle kjøpe kunst under innsamlingsaksjonen i Baltimore. Det var i oktober Baltimore Museum of Art satte i gang sine planer. Målet var å samle inn 65 millioner dollar, omkring 650 millioner norske kroner, til mangfold og likestilling.

Tre kunstverk, blant dem Andy Warhols versjon av Leonardo da Vinci-verket «Nattverden», skulle få velstående til å grave dypt i lommene.

To måneder seinere har det som skulle være en fest av giverglede blitt til et mareritt for museumsdirektør Christopher Bedford.

Klager fra alle hold

Washington Post melder søndag at auksjonen gikk alt annet enn som planlagt. Bare timer før budrunden skulle brake løs, snudde kunstmuseet på en femøring. Salg av kunst fra offentlige museer til private har lenge vært omdiskutert - og valget falt til slutt på å trekke hele auksjonen. Det til tross for ei tid med stadig sviktende inntekter på grunn av pandemien, og stadig større interesse og betalingsvilje for kunst, skriver avisa.

Med avlysningen utløste museet også en klagestorm fra kunstinteresserte millionærer som satt klare med åpen lommebok og både ville donere til en god sak og sikre seg sjeldne kunstverk.

De amerikanske museenes retningslinjer sier blant annet at inntektene fra salg av ny kunst skal gå uavkortet til kjøp av nye kunstverk. Restriksjonene ble imidlertid lettet på i april, like etter at corona-pandemien brøt ut. De kommende to åra er det nå åpnet for å bruke deler av inntektene fra kunstsalg til andre formål enn reinvestering i andre verk.

AUKSJON: Den anonyme gatekunstneren Banksy sørget for en oppsiktsvekkende kveld på auksjonshuset Sotheby's, da kunstverket «Girl with Balloon» gikk gjennom en skjult makuleringsmaskin i rammen. Vis mer

- Kynisk og uforståelig

Med framtidsutsikter preget av umiddelbare økonomiske utfordringer, er det mange som spår at flere kjente bilder kan forsvinne ut av offentlighetens synsvinkel - rett og slett for å klare å holde museene gående.

Direktør Bedford har på sin side gjort det klart at hans museum ikke lider noen nød, og at han utelukkende ønsket å selge kunstverkene for å gjøre noe bra for samfunnet og mangfoldet.

De gode hensiktene til tross - kritikken har haglet fra flere kanter i forbindelse med auksjonen. Tidligere kurator ved museet, Brenda Richardson, var den som sørget for å få Nattverd-bildet til Baltimore. Hun er selv sjokkert over at kunstverket skulle legges ut for salg. Også kurator Kristen Hileman har kritisert at reguleringene nå åpner for at slike viktige bilder kan havne i private hender.

Ifølge Washington Post kastet også flere kunstanmeldere seg inn i debatten, og stemplet auksjonen som kynisk, uforståelig og en stor tabbe.

KUNSTTYVER: Museet «Det Grønne Hvelvet» i Dresden, et av verdens eldste, kan ha blitt frastjålet verdier til så mye som ti milliarder kroner, ifølge tyske Bild. Overvåkingsvideo fra museet viser hvordan tyvene tok seg inn i et glassmonter. Video: AP Vis mer

Det avgjørende møtet

Også internt skal desperasjonen ha vært merkbar i ukene før den planlagte auksjonen. Avisa skriver at telefonsamtale på telefonsamtale ble gjennomført, mens presset for å avlyse ble stadig større. Til slutt var de eksterne reaksjonene blitt så sterke at også samholdet internt begynte å slå sprekker.

Etter hvert kom også nyheten om at gjester invitert til auksjonen begynte å trekke seg, uten noen videre forklaring. Det samme gjorde donorer, som hadde lagt gaver for millioner på bordet, og krevde disse refundert.

Som om ikke det var nok, begynte det å murre i kunstmiljøet. En ressurssterk gruppe av nåværende og tidligere museumsdirektører satte følgende problem på dagsorden: hvis det var mulig å få inn 65 millioner dollar ved å selge tre kunstverk, hvordan kunne amerikanske museer noen gang be om donasjoner og gaver igjen?

Spekulasjonene og reaksjonene ble til slutt så store, at seks av museets styrerepresentanter til slutt hasteinnkalte styret til et møte dagen før auksjonen.

På møtet stilte også Bedford, timer før budrundene skulle settes i gang. Der besluttet styret at maleriene skulle forbli i Baltimore for denne gang. Hvilke regler museet skulle forholde seg til når det gjelder salg til private i framtida, forble et ubesvart spørsmål.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer