- Veldig nær å gå galt

SAS-fly buklandet og tok fyr. Propell slo inn i cockpiten. Se video av den dramatiske landingen her.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Det var veldig nær å gå galt.

Det sier redningsleder Peter Reinau på Aalborg Lufthavn etter den dramatiske nødlandingen til SAS-flyet fra København i ettermiddag.

- Vi har fått opplysninger om at en propell skar inn i flyet, og heldigvis satt det ingen passasjerer der, sier redningslederen til nyhetsbyrået Ritzau.

Flaks er et nøkternt begrep. Det var bare noen få ledige seter om bord. De siste opplysningene fra SAS viser at 69 av de 76 passasjeresetene var i bruk. Med mannskapet på fire, var det 73 personer ombord.

SAS vil ennå ikke si noe om årsaken, men det var tydelig av tv-bilder at landingshjulene ikke lot seg låse. 

Under fem minutter

El slik alvorlig episode har aldri skjedd tidligere på Aalborg Lufthavn, og redningslederen er glad for at beredskapsplanen fungerte.

- Den brennende motoren ble skumlagt umiddelbart, og evakueringen av passasjerer gikk meget raskt. Alle var ute på mindre enn fem minutter, sier redningslederen.

 Q400:  Det var en maskin av denne typen fra den kanadiske fabrikanten Bombardier som nødlandet og tok fyr på Aalborg Lufthavn i ettermiddag. Foto: AP/Scanpix.
Q400: Det var en maskin av denne typen fra den kanadiske fabrikanten Bombardier som nødlandet og tok fyr på Aalborg Lufthavn i ettermiddag. Foto: AP/Scanpix. Vis mer

Nødlanding på flyplassen i Aalborg i ettermiddag ble mer dramatisk enn såkalte sikkerhetslandinger flest.

Et fullsatt innenriks SAS-fly fra København med 69 passasjerer og et mannskap på fire om bord meldte om problemer med landingshjulene mens flyet var i lufta før ordinær landingstid klokka 15.00.

11 av passasjerene er sendt til sykehus i Aalborg, fem blir behandlet for lettere skader. De andre om brodn er samlet på flyplassen for å prate gjennom den dramatiske episoden.

SE VIDEOKLIPP AV LANDINGEN PÅ DANSK TV2:

Ulykkesflyet var SK1209 fra København til Aalborg med avgang klokka 14.15. Det skulle normalt ha landet tre kvarter, men kretset en ekstra time i lufta på grunn av problemene med landingssettet.

Under nødlandingen på Aalborg Lufthavn i sviktet understellet.  Hjulene var ute fra flykroppen, men lot seg ikke låse fast.

Flyet veltet over til vingen tok rullebanen, og skar brått til høyre ut på en gresslagt slette.

Over 200 km/timen

Motoren på høyre side tok fyr umiddelbart da fløyet buklandet.

Vanlig fart under landing er mellom110 og 120 knop, som tilsvarer mellom 200 og 220 kilometer i timen, opplyser en pilot til Dagbladet.no. 

Flyplassen hadde tilkalt alt tilgjengelig redningspersonell, og brannmannskapet brann kontroll med flamemne uten at noen av passasjerene eller mannskapet kom fysisk til skade, melder Jyllandsposten. 

SAS-flyet er en to motors propellmaskin av typen Dash 8 - 400 fra den kanadiske fabrikken Bombardier.

Fire fly hos Widerøe 

 I Norge opererer Widerøe fire fly av denne typen. Selskapet er i ferd med å skaffe seg et femte DeHavilland Dash 8 - Q400, som er det fulle navnet på modellen.

- Det har ikke vært noen meldinger om denne typen skade på de norske flyene. Vi vil vente på tilbakemelding om årsaken til ulykken før vi vil foreta oss noe med våre fly, opplyser Richard Kongsteien til Dagbladet.no.