- Veldig uheldig for selskapets internasjonale langdistansesatsning

Norwegian i krisemøte med Boeing i dag. Slik har Dreamliner-problemene rammet norske passasjerer.

DREAMLINER:  Norwegians Boeing 787 Dreamliner har hatt mange tekniske problemer etter at flyselskapet tok flyene i bruk i august i år.
Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
DREAMLINER: Norwegians Boeing 787 Dreamliner har hatt mange tekniske problemer etter at flyselskapet tok flyene i bruk i august i år. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter måneder med problemer for Dreamliner-flyene møter Norwegian-sjef Bjørn Kjos og selskapets operative ledelse i dag ledelsen i Boeing.

- Det er naturlig for oss å ta opp driftsmessige utfordringer vi har hatt etter at vi fikk disse flyene levert, og vil se på hvilke tiltak Boeing kommer opp med slik at forsinkelsene opphører, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Dagbladet.

Ifølge henne er det en del tekniske ting som må utbedres på dreamliner-flyene.

- Isolert sett er det ikke store ting, men siden det går utover passasjerene er det ikke holdbart, sier hun.

- Uheldig internasjonalt Toppsjef i Berg-Hansen Reisebyrå, Per Arne Villadsen tror Dreamliner-problemene kan være med på å svekke Norwegians omdømme i utlandet.

- Dette er veldig uheldig for selskapets internasjonale langdistansesatsning. Norwegian er godt etablert i Norge, og jeg tror ikke dette påvirker selskapets innenriks-satsning. Dessuten er hukommelsen i markedet er kort, og kundene er nok raskt tilbake bare billettene er billige nok, sier Villadsen til Dagbladet.

Kommunikasjonsdirektør Skånvik  i Norwegian synes det er for tidlig å spekulere i om problemene har skadet selskapets omdømme.

- Å få flyene til å være i rute og at passasjerene er fornøyde er det vi er mest opptatt av nå, sier Skånvik, som mener det er viktig å ikke svartmale situasjonen.

Garanterer ingenting - Noen ruter har vært forsinka, og noen har fått alt for lange forsinkelser, og det er ikke godt nok. Men man må ikke skape et inntrykk av at alle ruter har blitt forsinka, for det stemmer ikke, sier hun.

KRISEMØTE: Da den første Dreamlineren landet på gardermoen 30. juni i år, uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at det var fantastisk. I dag skal han i krisemøte med Boeing-ledelsen om alle problemene flyet har hatt. 


Foto: Kristin Svorte/Dagbladet
KRISEMØTE: Da den første Dreamlineren landet på gardermoen 30. juni i år, uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at det var fantastisk. I dag skal han i krisemøte med Boeing-ledelsen om alle problemene flyet har hatt. Foto: Kristin Svorte/Dagbladet Vis mer

- Kan dere garantere færre forsinkelser i tida framover?

- Nei, vi garanterer ingenting.

Skånvik har tidligere uttalt til Reuters at «Boeing tydeligvis ikke har hatt god nok kvalitetskontroll», og at «påliteligheten til Dreamlinerne ikke har vært som forventet fra splitter nye fly». Men at ansvaret skyves over på produsenten, nekter hun for at er tilfelle.

- Som flyselskap har vi selvfølgelig et ansvar overfor kundene våre, som har kjøpt billetter av oss. Det er både i vår og deres interesse at disse porblemene forsvinner og at kundene får en god opplevelse av å reise med oss, slik forespeilet. Men vi er avhengige av at flyene går, ellers får vi ikke tilbudt disse tjenestene, sier hun.

Dette har skjedd Den 7. januar begynte et helt nytt, parkert Dreamliner-fly å brenne på flyplassen i Boston.

Den 16. januar fikk alle Dreamlinere startforbud i USA og Japan, etter at et av flyene måtte sikkerhetslande i Japan som følge av røykutvikling om bord. Dagen etter fikk Dreamlineren også startforbud i Europa og Asia. Problemene ble knyttet til en kortslutning i batteriene. Etter at disse ble skiftet ut ble startforbudet opphevet i slutten av april.

Den 30. juni landet Norwegians første av i alt åtte bestilte Dreamliner på Gardermoen.
- Det er fantastisk at vår aller første Dreamliner endelig er levert og kan settes i trafikk, sa administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian da.

I august ble flyet satt inn i flytrafikken for første gang, men heller ikke dette gikk som en drøm, for siden har nye tekniske problemer gitt en rekke forsinkelser. Dreamlinerne har stått flere dager på bakken og selskapet har i perioder leid inn eldre Airbus-maskiner for å få unna passasjerene.
- Ingen drømmestart, sa Sandaker-Nielsen uoppfordret om flyselskapets milliardsatsing til Dagbladet den 9. september i år.

23. september ble Dreamlineren som skulle frakte passasjerer fra New York til Gardermoen sju timer forsinket. Nok en gang ble drømmeflyet stående timevis på bakken grunnet tekniske problemer.

- UHELDIG: Toppsjefen i Berg-Hansen Reisebyrå, Per Arne Villadsen tror Dreamliner-problemene kan være med på å svekke Norwegians omdømme i utlandet.
Foto : Geir Bølstad / Dagbladet
- UHELDIG: Toppsjefen i Berg-Hansen Reisebyrå, Per Arne Villadsen tror Dreamliner-problemene kan være med på å svekke Norwegians omdømme i utlandet. Foto : Geir Bølstad / Dagbladet Vis mer

22. september tok Dreamlineren av fra Gardermoen mot New York 3 timer og 44 minutter forsinket. Flyet skulle tatt av klokka 18, men hadde teknisk feil og passasjerene måtte vente på et erstatningsfly. Erstatningsflyet som kom fra Stockholm fikk den også en feil. Dermed stod begge Norwegians Dreamlinere på Gardermoen - og passasjerene ble sittende i nesten fire timer og vente.

16. september resulterte problemet knyttet til en hydraulisk pumpe resulterte i at 70 av 180 passasjerer ikke fikk bli med Dreamlineren fra New York til Oslo mandag, ifølge HegnarOnline.

- Vi har to Dreamlinere. Den ene har flydd omtrent helt perfekt helt siden det ble levert i slutten av juni, både da det ble «flydd inn» i Europa i sommer og etter at det ble satt i langdistansetrafikk. Det andre flyet har det vært en del tekniske utfordringer med som har gitt forsinkelser, noe som er sterkt å beklage, sa kommunikasjonsdirektør Skånvik i Norwegian.

7. september ble Norwegians Dreamliner-avgang til Bangkok ble over ett døgn forsinket. 250 passasjerer måtte fly via Stockholm med et portugisisk erstatningsfly.

- Dette er selvsagt sterkt uheldig for alle våre passasjerer. Jeg forstår selvfølgelig at det ikke er noe gøy å stå på Gardermoen når man skulle ha vært på ferie, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian ifølge NTB.

2. september ble en Dreamliner fra Norwegian stående fast på Arlanda, Stockholm, mens passasjeren måtte vente på et annet innleid fly.

- Det gjelder en lampe som indikerer at noe er feil med bremsene, forklarte informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian til E24.
Over 600 passasjerer ble direkte berørt av feilen, og Norwegian måtte sende passasjerene på hotell.

14. august ble Norwegians Dreamliner på vei fra New York til Oslo ble over ett døgn forsinket.

- Først var det et teknisk problem med flyet. Da dette var ordnet, gikk mannskapet «ut på tid», og måtte ha lovpålagt hviletid. Deretter fikk vi ikke ønsket landingstid på JFK-flyplassen i New York, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Anne-Sissel Skånvik

Hentet fra Finansdepartementets websider.
Anne-Sissel Skånvik Hentet fra Finansdepartementets websider. Vis mer