Velg riktig abonnement - spar 8 000 kr i året

STAVANGER (Dagbladet): I løpet av desember vil det bli solgt 80000 nye mobiltelefoner her i landet. Finner du en under juletreet, må du være klar over at julegaven raskt kan bli en stor utgiftspost.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Velger du feil abonnement på mobiltelefonen, risikerer du å betale dobbelt så mye som du kunne gjort for samtalene dine.

Har du et såkalt fritidsabonnement fra NetCom og snakker i fem minutter hver dag på dagtid i ett år, koster det deg nesten 8000 kroner mer enn om du hadde valgt et standardabonnement.
Med bare to minutters ringing hver dag på dagtid med privat- eller fritidsabonnement, må du betale nesten 2500 kroner mer i året enn med et standardabonnement, inkludert månedsavgifter.

Orker du ikke å forholde deg til jungelen av til dels uoversiktlige abonnementstilbud, kommer ubehagelighetene i form av regningen i posten.

5 minutter i snitt

Det er greit å ha i bakhodet at NetComs gjennomsnittskunde ringer med mobiltelefon i 141 minutter hver måned, fem minutter hver dag. Telenor holder kortene tett til brystet av hensyn til erkekonkurrenten, og nekter å fortelle Dagbladet tall på mobiltelefonbruken. Gjennomsnittskunden bruker 3000- 4000 kroner på mobiltelefon i året, er alt selskapet vil si.

Det er hvor mye du ringer og til hvilken tid på døgnet du gjør det, som avgjør hvilket abonnement du bør velge. Her er det lett å trå feil og undervurdere ringebehovet, eller omvendt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Automatisk

Telenor Mobils talsmann, informasjonssjef Per Engh Halvorsen, prøver å trøste:

- Det koster ikke noe å bytte abonnement, og etter hvert vil dette bli automatisert. Systemet er ganske mangfoldig, men uoversiktlig. Kunden skal slippe å tenke på dette, sier Halvorsen.
I januar studerer Telenor sine kunder nærmere for å finne ut om de har for dyrt abonnement. Det skjer ved å sjekke eventuelle avvik på noen hundrelapper over flere faktureringsperioder. Telenor Mobil opererer fra nyåret med hele seks abonnementstyper, eller ringeplaner som selskapet kaller det.

- Vi har sett over tid at etter hvert som ringeprisen faller og folk blir mer og mer fortrolige med mobiltelefonen, forandrer ringemønsteret seg. Vi må få til et system der kunden til enhver tid får tilbud om det billigste abonnementet, sier Halvorsen.

En simuleringsmodell vil dessuten bli lagt ut på Internett på nyåret slik at kundene sjøl kan finne ut hva som passer med deres ringemønster.

Prisen ned

Telenor Mobil setter ned samtaleprisene med i gjennomsnitt 20 prosent fra 1. januar 1998. Nyttårsgaven er størst til de såkalte proffkundene. Konkurrenten NetCom har ennå ikke fått spikret sin nye prisliste, men står fast ved tidligere utsagn om å senke prisene fra årsskiftet. Det bekrefter informasjonssjef Gunnar Grythe overfor Dagbladet.