Velger bil over nettet

Innen år 2003 vil hver femte britiske bilkjøper ha valgt sin nye bil over internett. Kampen om bilkundene blir stadig hardere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tilbud om rabatter og ekstrautstyr vil hagle inn i britenes e-postkasser, spår medieanalytikere i selskapet Fletcher Research.

I 2003 vil minst en halv million bilkjøp i Storbritannia skje over nettet, mener disse analytikerne. Men samtidig sier to tredeler av britiske bilister at de aldri i verden kan tenke seg å kjøpe et nytt kjøretøy uten å ha prøvekjørt det først.

Mens spådommene spriker, viser markedsundersøkelser helt entydig at et flertall av britene allerede har vært innom nettet før de bestemmer seg for ny bil. I dag er rundt 10 millioner briter tilknyttet internett, og 2,5 millioner sier at de har surfet innom bilselgere på jakt etter en god handel.

Kjøpers marked?

Direktør Neil Bradford i Fletcher Research sier at ettersom kundene allerede er til stede på nettet, er det bilprodusentene og -forhandlerne som nå må skjerpe seg. Slik situasjonen er i dag, kan man i aller høyeste grad snakke om et kjøpers marked, mener Bradford.

- I dag nøyer produsenter og selgere seg med å bruke sine nettsider til å henvise potensielle kunder til salgskanaler utenfor nettet. Men i framtiden vil en vellykket salgsstrategi måtte ta sikte på å inngå forpliktende salgsavtaler over nettet, der og da, fortsetter Neil Bradford.

Vinnerne i nettmarkedet for biler vil bli de forhandlere som på kortest mulig tid kan tilby kunden både selve bilen og en finansieringspakke tilpasset hennes eller hans behov og betalingsevne, mener han.

Også garantier og service-avtaler vil spille en viktig rolle for kundens valg, sier Bradford.

Kjører mer

Britene er i de senere år blitt et stadig mer mobilt folkeferd, og de forflytter seg først og fremst med bil. Den gjennomsnittlige brite reiste i perioden 1996 til 1998 hvert år 6.278 miles eller vel 10.000 kilometer på jobb eller i fritida - en økning på 27 prosent siden 1985-86.

Visestatsminister John Prescott, som har det overordnede ansvar for britisk samferdselspolitikk, ønsker å styrke bruken av de offentlige transportmidler. Ikke minst av hensyn til miljøet bør britene kjøre mindre bil, mener Prescott.