Velger vin og Valgerd

Hun drikker vin, bor i byen og elsker intime kafeer. Hun er ung, verdibevisst og yrkesaktiv. Hun støtter Kristelig Folkeparti.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Ja, dette er nok den mest typiske representanten for våre nye velgere som har bidratt til å doble KrFs oppslutning til 20 prosent, kommenterer generalsekretær Inger Helene Venås (34).

Selv har hun samme bakgrunn og livsanskuelse som kvinnene som nå strømmer til Kristelig Folkeparti.

- Jeg er også ung kvinne i full jobb. Kafeene er oaser i storbyen. Der drikker jeg helst kaffe, men også vin av og til, sier Venås.

Tror ikke

En undersøkelse Norsk Statistikk utførte på oppdrag fra Vårt Land i begynnelsen av februar viser interessante trekk ved KrFs nye velgermasse.

Bare halvparten av KrF-velgerne betrakter seg som kristne. Hver fjerde er kritisk til Den norske kirke. 12 prosent er ikke-troende.
En av tre som nå sier at de stemmer KrF, synes det er for vanskelig å få kjøpt alkohol i Norge.

Valgerds vin

Valgerd Svarstad Hauglands berømmelige vinglass ble et symbol for KrFs velgeroffensiv. Sammen med Valgerds plakatkampanje «Du er nærmere KrF enn du tror».

- Valgerds vin bidro nok sterkt til å bryte ned fordommene mot Kristelig Folkeparti. Hennes friskhet og kvinnelige stil appellerer til langt flere. Vi framstår nå som et langt åpnere parti enn tidligere. KrFs problem har ikke vært at vi har vært trange, men at folk har trodd det, hevder partistrateg Inger Helene Venås.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Står støtt

I KrF-leiren frykter man ikke et snarlig tilbakeslag. Grunnfjellet står fortsatt støtt. De tradisjonelt konservative KrF-erne ute i distriktene reagerer overraskende lite på urbaniseringen av partiet.
- Jeg skjønner ikke hva de eventuelt skulle mislike. Takhøyden har alltid vært stor i KrF. Vi står for kristne verdier. Mange KrF-ere tar avstand fra alkohol, men vi er ikke noe avholdsparti. Selv en av Kristelig Folkepartis stiftere, Erling Wikborg, var ikke totalavholdsmann, opplyser Venås.

Kontantstøtten

De typiske nye KrF-velgerne er kvinner i alderen 20- 35 år. Småbarnsmødre i full jobb, som ikke nødvendigvis kommer fra et spesifikt kristent miljø.
- De er verdibevisste og i tidsklemme. De har stemt på oss mye på grunn av kontantstøtten. Vi får masse positive tilbakemeldinger om at Bondevik og hans statsråder oppleves som åpne, ærlige og villige til lytte før de tar avgjørelser.

Flest fra Sp

Kristelig Folkepartis nye velgere stemte på Arbeiderpartiet, Høyre eller Senterpartiet ved forrige valg. Ifølge valgdagsmålingen til Gallup/TV2 kom 15 prosent av KrFs økning fra Sp, 13 prosent fra Ap og 10 prosent fra Høyre.

- De som kom til oss fra Senterpartiet i høst var de vi lånte bort under EU-striden, sier KrF-general Inger Helene Venås og smiler sentrumsdiplomatisk.

URBAN: Partigeneral Inger Helene Venås (34) representerer den nye generasjonen KrF-velgere som har like stor sans for storbyens kaféer som for bedehusene.