Velgerne mener Erna gjør det best i valgkampen

- Men det skal mye til før duellene påvirker valgresultatet, mener valgforsker.

DUELLER: Mandag kveld duellerte statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og  Erna Solberg (H). Bildet er tatt ved en tidligere debatt. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
DUELLER: Mandag kveld duellerte statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og Erna Solberg (H). Bildet er tatt ved en tidligere debatt. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Når statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og Høyres statsministerkandidat, partileder Erna Solberg nå møtes til duell, handler det om på overbevise de velgerne som ennå ikke har bestemt seg.

På Dagbladets siste meningsmåling, gjennomført av Ipsos MMI, oppga 16,9 prosent at de ikke vet hvilket parti de skal stemme på. Det tilsvarer over 600 000 velgere.

Ifølge NRK Jens Stoltenberg kapre 200 000 velgere i løpet av den siste uka for å fortsette i jobben.
 
Velgerne mener Høyres statsministerkandidat, partileder Erna Solberg, driver den beste valgkampen. Det kommer fram i en måling Ipsos MMI har gjennomført for Dagbladet. Så mange som 65 prosent av velgerne mener mener Erna Solberg gjør en god jobb. Hun går dermed fram fire prosentpoeng fra forrige uke. Tilsvarende mener 50 prosent at Jens Stoltenberg gjør en god jobb i valgkampen, omtrent det samme som uka før. Målingen er gjennomført på telefon i perioden 27-29. august.     

- Betyr ikke så mye Valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning tror ikke de respektive valgkampmaskineriene klarer å flytte enorme velgermasser.  

- Vi ser at valgresultatet ofte blir likt meningsmålingene fra starten av valgkampen. Valgkamp betyr kanskje ikke så mye som man kan få inntrykk av, men jeg tror samtidig at det betyr noe. Noen gjør en bedre valgkamp enn andre, og går fram i løpet av valgkampen. Arbeiderpartiet har mobilisert veldig i enkelte valgkamper og har lyktes i å gå  betydelig fram. Framgangen til Miljøpartiet De Grønne har trolig sammenheng med at de har lyktes i å profilere seg selv i mediedebatter og på andre plattformer. De har lykkes i å få fram sitt budskap om at de er et alternativ, sier han til Dagbladet.

- Har debattene noen betydning?

- Jeg tror det skal mye til før det har noe å si på valgresultatet. Det finnes nok noen eksempler, hvis politikerne sier noe dumt, men det er vanskelig å påvise. Det er også vanskelig å fange opp i målinger, men her er det lettere å tenke seg en umiddelbar effekt.
 
Oppslutning stupte etter debatt Han trekker fram den første partilederdebatten på NRK 12. august som eksempel på en debatt som kan ha flyttet stemmer. Høyres statsministerkandidat, partileder Erna Solberg, fikk en trøblete start på den debatten. NRK fortalte samme dag at om en ny studie gjort av to mastergradsstudenter ved Norges Handelshøyskole (NHH) som konkluderer med at norske bedrifter ikke lider under formuesskatten. Og bare timer før debatten fikk NRKs seere se en tydelig irritert Solberg forlate intervjuet - mens reporteren stiller spørsmål. 

«Kom på defensiven fra første stund på grunn av forskning som viser at formuesskatten ikke tjener bedriftene», konkluderte Dagbladets valgpanel og ga henne terningkast fire for debatt-opptredenen.  

 

Det kan være fristende å konkludere med at velgerne heller ikke likte hva de så. I en Ipsos MMI-meningsmåling tatt opp for Dagbladet like etter debatten - i perioden 13. august - 15. august - stupte Høyre hele fem prosentpoeng. Partiet fikk en oppslutning på 27,5 prosent, mot 32,5 prosent i juni. Også på TNS Gallup/TV 2s første måling etter debatten fikk Høyre svi. Høyre gikk da tilbake 2,2 poeng fra uka før, til 29,4 prosent.  

- Jens Stoltenberg har gjort det bra i mange debatter, blant annet den første partilederdebatten, og er blitt kåret til vinner i mange debatter. Det kan være en forklaring til at han da gikk fram på mange målinger, sier Bergh.