GODT FORHOLD: Utviklingsminister Heikki Eidsvoll Holmås var på offisielt besøk i Zambia i januar. Ambassadøren frykter at den pågående svindelen kan skade Norges navn og rykte i det afrikanske landet. Foto: UTENRIKSDEPARTEMENTET
GODT FORHOLD: Utviklingsminister Heikki Eidsvoll Holmås var på offisielt besøk i Zambia i januar. Ambassadøren frykter at den pågående svindelen kan skade Norges navn og rykte i det afrikanske landet. Foto: UTENRIKSDEPARTEMENTETVis mer

«Velkledde, høflige nordmenn» svindler zambiske bedrifter

Norges ambassade raser etter omvendt Nigeria-svindel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norges ambassade i Zambia har utstedt en advarsel om svindlere som utgir seg for å arbeide for den norske ambassaden.

Med falske sjekker lurer svindlerne til seg varer fra lokale bedrifter, melder Zambia Daily Mail.

Skader norsk omdømme - Oppførselen til disse kriminelle skader ikke bare bedriftene som mister inntekter, men også det gode forholdet mellom den norske ambassaden og det ærlige zambiske næringslivet, sier ambassadør Arve Ofstad i en uttalelse.

Ofstad oppfordrer i uttalelsen som gikk ut lokalt alle zambiske forretningsfolk til å anmelde alle saker til politiet.

Han anbefaler også alle selskaper som ikke normalt sett handler med den norske ambassaden om å verifisere alle kjøpsordrer og andre dokumenter med ambassaden, før de leverer varer og tjenester.

Vet ikke hvem de er - Vi har vel fått beskjed om en fire-fem tilfeller, forteller Ofstad til Dagbladet.

Beløpene som de lokale bedriftene har blitt lurt for skal være i størrelsesorden 30-40 000 kroner, mens et tilfelle skal ha vært på rundt 100 000 kroner.

- Det dreier seg gjerne om telefoner, airconditionanlegg og liknende som en ambassade jo bruker, forteller Ofstad.

Velkledde Vet dere noe mer om hvem det er som står bak dette?

- Nei. Det vi har hørt er at de har vært velkledde, høflige, og med tilsynelatende gode dokumenter. De har sagt de er ansatt av ambassaden, og vi har jo lokalt ansatte som blant annet gjør innkjøp for oss. De skal også ha benyttet seg av ID-kort, som vi ikke bruker forteller Ofstad til Dagbladet.

- Vi er i kontakt med lokalt politi, og utenriksdepartementet ettersom vi er en ambassade. Vi er selvsagt bekymret for at dette går ut over vårt gode navn og rykte, og for de bedriftene som rammes.