ENDELIG EKSOSFRI:  Gledesrus og tunnel-brus i Holmestrand 14. mai 1983. Norges desidert mest utskjelte flaskehals - E18 gjennom Holmestrand sentrum - er borte for bestandig. Her fra feiringen i byens hovedgate Langgaten, med langbord, masse folk og norske flagg. Idyllen varte i nesten 32 år.  Arkivfoto: Svein E. Furulund, Aftenposten/NTB Scanpix.
ENDELIG EKSOSFRI: Gledesrus og tunnel-brus i Holmestrand 14. mai 1983. Norges desidert mest utskjelte flaskehals - E18 gjennom Holmestrand sentrum - er borte for bestandig. Her fra feiringen i byens hovedgate Langgaten, med langbord, masse folk og norske flagg. Idyllen varte i nesten 32 år. Arkivfoto: Svein E. Furulund, Aftenposten/NTB Scanpix.Vis mer

- Velkommen tilbake til 1982

Her feiret Holmestrand at E18-marerittet var over. I dag er tungtrafikken tilbake i handlegata.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fram til 1983 var hovedgata i Holmestrand flaskehalsen mellom Sørlandet og Oslo-området. Ulidelig for veifarende og ikke minst for hardt plagede innbyggere i Vestfold-byen.

Da den nye tunnelen utenom bykjernen åpnet det året, var det 17. mai-tog i sentrum tre dager på forskudd.

Og da nye E18 forbi byen kom i 2001, var det 17. mai hele året.

Selv stengningen etter raset i Hanekleivtunnelen første juledag i 2006 var la ikke noen vesentlig endring på stemningen i «nye» Kardemommeby - Holmestrand.

Tunnelen fra 1983 tok jo den støyten.

Ingen vei utenom
Men når morrarushet inn til Oslo setter i gang i dag etter mandagens brukollaps, er 1983-tunnelen fylt opp og blokkert med jernbanens anleggsutstyr.

- Velkommen tilbake til 1982. Nå er det ingen vei utenom E18-trafikk gjennom hovedgata igjen. Ikke bare er det handlegata vår. Det er noen flere biler på veien nå enn for 32 år siden, sier en lettere oppgitt Holmestrand-ordfører Alf Johan Svele (H) til Dagbladet seint mandag kveld.

Han er blitt nedringt av sinte og fortvilte medborgere som ser fanden på veggen. Eller bokstavlig talt vogntog som dundrer rundt hushjørnene og til-jobb-sjåfører som ligger på hornet for å rekke fram.

- Lokalt har vi vært  skeptiske helt siden Vegvesenet for to-tre år siden kom til at det ikke var bruk for denne beredskapsveien. En Hanekleiv-stengning kunne jo ikke skje to ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Og det skulle være mimimal sjanse for at alle fire feltene skulle bli stengt samtidig, forklarer ordføreren.

Tunnelen ble garasje
Allerede i dag skal han møte Vegvesenet for å ta opp den frustrende og ganske snart håpløse situasjonen. Den første tiden ser det uansett ikke ut til at handlegata i Holmestrand sentrum slipper unna.

- Tunnelen fra 1983 er leid ut som lager og anleggsdepot for jernbanen. Dersom Vegvesenet bestemmer seg for å sjekke begge bruene der det raste, blir E18 blokkert fullstendig.

- Og da ser jeg ingen bedre løsning enn at 1983-tunnelen raskt blir ryddet for maskiner og åpnet for veitrafikk igjen. Uansett hva løsningen blir, vet jeg hvem som får regningen.

- Han heter Ketil Solvik-Olsen
-Han heter Ketil Solvik-Olsen og er samferdselsminister, sier en meget bestemt Holmestrand-ordfører.

Dersom Vegvesenet velger å holde åpen brua som ikke fikk seg noen synlig knekk av mandagens ras, regner trafikkmyndighetene med å bruke de to kjørebanene der til E18-trafikk begge veier.

Så Holmestrands nøkkel ligger i hva sentrale myndigheter bestemmer om full sjekk eller ikke av den «hele» brua.

Uansett vil det ta «veldig lang tid» å sette i stand den ene brua med de to kjørebanene som fikk seg en alvorlig knekk.

Både omkjøringen til Oslo gjennom Holmestrand sentrum og omkjøringen motsatt vei fra Islandskrysset/By The Way til Kopstad blir «bare» 4,1 kilometer lenger utfra teoretiske kartberegninger.

Hvor lang tid disse ekstra kilometrene vil ta i rushtrafikken, blir enda mer teoretisk.

 FØRSTE JULEDAG 2006:  Hanekleivtunnelen blir blokkert av steinras og er stengt et halvt år. Men da hadde Holmestrand en reservetunnel. Arkivfoto:  Jarl Fr. Erichsen, NTB Scanpix.
FØRSTE JULEDAG 2006: Hanekleivtunnelen blir blokkert av steinras og er stengt et halvt år. Men da hadde Holmestrand en reservetunnel. Arkivfoto: Jarl Fr. Erichsen, NTB Scanpix. Vis mer