Velment og feil tenkt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En tragisk ulykke på Bygdøy i Oslo der tre ungdommer mistet livet, har ført til ny debatt om trafikksikkerhet og restriksjoner på bilkjøring. Den debatten ønsker vi velkommen. Det er på høy tid at alle relevante instanser drøfter hvilke virkemidler som skal tas i bruk for å redde unge liv i trafikken. Dessverre er det også slik at tragiske hendelser ofte øker markeringsbehovet mer enn refleksjonsevnen hos politikere og interessegrupper. Resultatet av en slik prosess blir ofte at det synlige prioriteres på bekostning av det effektive.

For to år siden mistet fire unge mennesker livet

i en trafikkulykke i Vestnes i Møre og Romsdal. Etter den hendelsen konkluderte Statens Havarikommisjon med at det var på tide å utrede graderte førerkort og kjørerestriksjoner for ungdom. Blant forslagene var forbud mot helge- og nattkjøring, forbud mot kjøring på motorvei, begrensninger

i antall passasjerer og begrensninger som følge

av trafikkforseelser. Slike tiltak vil bli vurdert når myndighetene kjenner resultatene av den nye

førerkortopplæringen.

Vi vil sterkt advare mot å umyndiggjøre unge mennesker som nettopp er blitt myndige. UP-sjef Odd Reidar Humlegård er mot graderte førerkort fordi det i altfor stor grad vil ramme det store antall lovlydige ungdommer i trafikken. Dette er kjernepunktet. Å innføre sterkt diskriminerende regler utelukkende på grunnlag av ung alder, er både urimelig og prinsippløst. Da sier samfunnet til ungdommen at de kan stemme ved valg, stifte familie, inngå bindende økonomiske kontrakter og gjerne risikere livet som soldat i Afghanistan, men ikke kjøre bil på lørdag. Det er håpløst og uriktig.

Et langt bedre grep er å forsterke kontrolltiltakene langs veiene med sikte på å ramme farlige sjåfører i alle aldrer, og fjerne dem fra trafikken ved gjentatte lovbrudd. Hyppigere kontroller er det mest effektive virkemidlet mot trafikkdøden.