Bompenger

- Venstre har ikke skjønt avtalen

Jon Georg Dale (Frp) minner om hvem som er samferdselsminister og avviser kategorisk at man kan øke rushtidsavgiften i byene. Han lover å følge hver krone i reduserte bompenger helt til bilistenes lommebøker.

SJEF: Samferdselsminister Jon Georg Dale ankommer Frp's ekstraordinære landsstyremøte om bompenger.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SJEF: Samferdselsminister Jon Georg Dale ankommer Frp's ekstraordinære landsstyremøte om bompenger. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

I går foreslo Oslo Venstre en dobling av bompengetakstene i rushtida i Oslo med en kraftig reduksjon i resten av døgnet for å oppfylle bompengeavtalen i regjeringen.

Der heter det at man fortsatt skal oppfylle nullvekstmålet, samtidig som bompengetrykket skal ned.

Oslo Venstre fikk støtte av statssekretær i Klima- og miljødepartementet Sveinung Rotevatn (V), som representerer den fagstatsråden som er mest involvert i bompengestriden sammen med samferdselsministeren.

- En kraftig økning i rushtidsavgiften bør ikke Frp bli overrasket over. Det har aldri vært noe premiss at staten skal detaljstyre kommunene. Tvert imot står det i avtalen at punkt 1: «du skal senke bompengene» og punkt 2: «det skal ikke føre til mer trafikk».

- Da ligger det i sakens natur at man må kunne differensiere takstene for å få til det, sa Rotevatn til Dagbladet i går.

Sjefen Dale

Men det kan se ut som Rotevatn og Venstre har gjort opp regning uten vert. Det mener i hvert fall samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet.

- Jeg tror alle vet hvem som leder samferdselsdepartementet. For Frp er det ikke aktuelt etter å ha inngått en avtale for å få ned bompengetrykket for folk flest, å doble taksten for dem som ikke har et alternativ til bilen, sier Dale til Dagbladet.

Og det svaret er endelig, for det er veidirektøren som forhandler bypakkene. Og sjefen til veidirektøren er samferdselsministeren.

- Hvis Oslo kommer tilbake til deg og vil ha høyere rushtidsavgift, er det noe du kan akseptere?

- Nei. Vi ser at vi allerede er i en situasjon der taket på bompenger er nådd. Vi har laget en avtale med utgangspunkt i å kutte bompengene. Å prøve å gjøre dette til en diskusjon til at det nå er et stort potensial for å doble rushtidsavgiften, ja, da har du ikke vært veldig påkoblet den politiske debatten de siste månedene. Det bør alle ha skjønt er helt utelukket.

- En slik endring vil også være vanskelig å forene med de to hensynene som avtalen ivaretar, nemlig at man både skal oppnå bompengekutt og nullvekstmålet, legger Dale til.

Det har de siste dagene vært usikkerhet knyttet til hva avtalen egentlig innebærer. I både dagens BT og Aftenposten skriver henholdsvis Morten Myksvoll og Andreas Slettholm at avtalen - bevisst - er uklart formulert og svært åpen for tolkninger.

Dale sier både Myksvoll og Slettholm «bare må ringe ham», hvis de lurer på hva som står i avtalen, så skal han forklare. Hele avtalen ligger på regjeringens nettsider og kan leses i sin helhet.

Elbil-effekten

Et spørsmål er blant annet om redusert innkreving av bompenger på grunn av høyere elbilandel kan oppfylle byenes krav om å redusere bompengetrykket.

Vi spør samferdselsministeren:

- Hva betyr det at bompengene skal reduseres i bypakkene?

- Det er litt opp til byene. En variant er å ta pengene som staten gir til å innføre bompause mellom klokka 17 og 20. Du kan også ha satsreduksjoner eller et passeringstak i måneden. Der har jeg tenkt til å ha en dialog med byene om, sier Dale.

- Fasiten uansett hvilken modell man velger er at det totale antall kroner man tar inn blir mindre?

- Ja, naturligvis.

- Vil det si at med økt elbilandel, som gir en reduksjon i total bompengebelastning, så har byene oppfylt sin del av avtalen?

- Nei, denne bompengereduksjonen vi kjøper skal komme alle bilistene til gode.

- Byene kan ikke komme tilbake og si at «vi har økt elbilandelen og derfor har bompengetrykket blitt mindre»?

- Nei. Dette er staten som hvert år framover kommer til å legge penger på bordet slik at satsene reduseres hvert eneste år. Derfor kommer det heller ikke til å være en stor pott penger de får «up front», slik at de kan lure seg unna.

- Til alle bilistene?

- Ja, jeg skal se igjen verdien av de pengene de får. Når de har redusert bompengene for folk, får de også penger til kollektiv.

MÅ SVARE: Bård Hoksrud lovet i 2013 bompengestopp med Frp i regjering. Vis mer

Avtalens intensjon

- Sveinung Rotevatn sier det er mulig å innføre en høy rushtidsavgift innenfor avtalen som er inngått. Hvem er det som har misforstått her?

- Da har Venstre verken skjønt intensjonen eller de faktiske bindingene som ligger i avtalen. Det vi sier i avtalen er at bompengene skal ned - og de skal ned hvert år. Hele poenget med det er at vi skal dempe bompengebelastningen for bilistene. Det er jo derfor vi har sittet og forhandlet i tre måneder, ikke for at man skal finne en lur måte å omgå hele grunnlaget for forhandlingene. Nemlig ønske om bompengekutt.

Rotevatn får - ikke overraskende - støtte fra Venstres Oslo-topp Hallstein Bjercke.

- Tøffere differensiering av bomtakstene er utvilsomt innenfor avtalen. Det er opp til byene å implementere dette, sier Bjercke i dag - men får altså ikke støtte fra samferdselsministeren.

Med 230 arbeidsdager i året og en bompassering hver vei til og fra jobb, koster det i dag 7700 kroner i året i bompenger for en Oslo-bilist.

Reduksjonen Frp kommer med er anslått å være godt under to kroner per passering i snitt, men med to kroner gir det en reduksjon på 900 kroner i året. Det tilsvarer 75 kroner i måneden, som knapt holder til en halvliter industripils på et av hovedstadens utesteder.

- Tror du det var dette folk tenkte seg da dere lovet reduserte bompenger folk flest vil merke?

- Vi skulle gjerne ha kommet lenger, men det var hit det var mulig å strekke norsk politikk. Vi står alene om å ville kutte bompenger, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.