Venstres dilemma

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Venstre i Oslo sitter med nøkkelen til hvem som skal styre hovedstaden de neste fire åra. Partiet gikk til valg på fortsatt deltakelse i byråd sammen med Høyre og KrF. Men etter valget er det langt fra sikkert at dette vil være noe alternativ. Fremskrittspartiet presser på for å komme med i et nytt borgerlig byråd. Partiet opptrer med klare trusler, og byrådsleder Erling Lae har allerede satt døra på gløtt. Venstre kan derfor komme i den situasjonen at partiet må velge mellom å støtte et borgerlig byråd med Frp eller et byråd utgått av Arbeiderpartiet og SV. I denne situasjonen bør Venstre gå til venstre.

Det er flere grunner til at Venstre bør tenke seg godt om. De beste argumentene for å avvise alle former for samarbeid med Frp er allerede lagt fram av Oslo Venstres leder, Ola Elvestuen. I et intervju med Aftenposten sier han at «Frp har i 25 år vært konsekvent kulturfiendtlig, miljøfiendtlig og innvandrerfiendtlig». Han legger til at Frp i tillegg er mot byutvikling, imot bevaring og har gått inn for den største og mest vulgære utbyggingen av byen. Derfor avviser Venstres Oslo-leder konsekvent deltakelse i byråd sammen med Frp.

Men vil det være noe bedre å være støtteparti for et byråd der Frp får vesentlig mer innflytelse enn de har hatt de fire siste åra? Hvis Ola Elvestuen mener noe med sine karakteristikker av Frp, må rollen som gissel for et mer høyrevridd byråd være uutholdelig. Og ikke minst: Uforståelig for Venstres velgere. De stemte neppe på Venstre for å sikre Frp plass i byrådet.

Arbeiderpartiet, SV og Venstre har til sammen flertall i Oslo bystyre. Det gir Venstre en meget god forhandlingsposisjon. Ikke bare vil det være lettere å nå fram når det gjelder hjertesaker som miljø, byutvikling og innvandring. Venstre kan også ha mulighet til å påvirke forslaget om eiendomsskatt. Et sentrum- venstre-byråd vil kunne styre med et stabilt flertall gjennom hele perioden. Det er i seg selv en fordel. Men viktigst er at en slik løsning er best for Oslo.