VRAKRESTER:  Redningsutstyr og vrakrester fra ulykkeshelikopteret på fjellet mellom Ullenasvang og Eidfjord blir hentet ned til Kinsarvik tirsdag kveld. Siden 1996 har det vært 55 helikopterulykker til lands mot bare tre ulykker offshore.  FOTO: JAN KÅRE NESS, SCANPIX.
VRAKRESTER: Redningsutstyr og vrakrester fra ulykkeshelikopteret på fjellet mellom Ullenasvang og Eidfjord blir hentet ned til Kinsarvik tirsdag kveld. Siden 1996 har det vært 55 helikopterulykker til lands mot bare tre ulykker offshore. FOTO: JAN KÅRE NESS, SCANPIX.Vis mer

Venter på strengere regelverk for helikopter

55 ulykker, men ingenting har skjedd siden 1994.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Havarikommisjonen har i mange år ønsket å skjerpe helikoptersikekrheten på grunn av mange ulykker.

Men Luftfartstilsynet har sagt nei, og ingenting har skjedd siden 1994.

Seinest i 2007 foreslo Havarikommisjonen å skjerpe forskriften som regulerer kommersiell helikopterfart. Bakgrunnen var at denne type virksomhet er overrepresentert i ulykkesstatistikken, skriver Bergens Tidende.

- Når vi gir en sikkerhetstilrådning, er det å regne som en sterk anbefaling. Så er det opp til Luftfartstilsynet om de vil ta rådet til følge, forteller Kåre Halvorsen, avdelingsleder i Statens havarikommisjon for transport (SHT).

55 ulykker I tidsrommet 1996 til 2010 skjedde det ni dødsulykker og 55 ulykker uten omkomne knyttet til helikopterflyging innlands.

I samme periode var det én dødsulykke og to ulykker uten omkomne i forbindelse med helikopteroppdrag offshore, ifølge Luftfartstilsynets statistikk.

Geir Hamre, seksjonssjef for helikopter i Luftfartstilsynet, bekrefter at tilsynet valgte ikke å følge rådene fra Havarikommisjonen.

Venter på Europa - I påvente av nytt europeisk regelverk som kommer neste år, har vi ikke gjort noen endringer. Vi valgte heller å vente for å se hva som kommer fra dette nye regelverket, fremfor å sette i gang masse nye regler, sier han.

I år er det 17 år siden reglene sist ble endret.

Halvparten med last En opptelling Havarikommisjonen gjorde etter en Airlift-ulykke i 2005, viste at halvparten av alle ulykker med mindre helikoptre skjer med  hengende last eller når en av rotor treffer hindringer, skriver Aftenposten.

Kommisjonen anbefalte da bransjen om å se nøyere på sikkerhetsmarginer, ryddigere landingsplasser, nøyere planlegging av oppdragene og godt utdannede lasetfolk på bakken.

Ulykkeshelikopter fra Kinsarvik mandag hadde ikke last.

(NTB).