Venter på svar om forliset

Både rederiet i Bodø og norske sjøfartsmyndigheter håper å få svar på hva som skjedde da fraktskipet MS «Nordfrakt» forliste. Den norske kapteinen og mannskapet fra Polen antas å ha omkommet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det norske fraktskipet gikk rett til bunns da det kolliderte med det panamaregistrerte containerskipet «Hyundai Emperor» mandag ettermiddag. Verken kaptein Magne Thomassen (52) fra Vågan i Lofoten eller mannskapet på fem fra Polen rakk å sende ut nødmelding før skipet gikk ned ved munningen av elva Tagus utenfor Lisboa.

Rakk ikke avhør

Skipet, som skulle fra Spania til England med gips, ble i går lokalisert på 1000 meters dyp. Ingen av de seks som var ombord er funnet, og leteaksjonen ble i natt avsluttet.

Sjøfartsdirektoratet fikk i går beskjed om at det ville bli tatt avhør av kapteinen på «Hyundai Emperor» av portugisiske myndigheter i Lisboa i dag.

- Sjøfartsinspektør Finn Paulsrud reiste umiddelbart til Lisboa for å delta i avhøret. Da han kom fram i går kveld, viste det seg at avhøret av kapteinen allerede var gjort, sier sjøfartsdirektør Ivar Asle Manum til Dagbladet.no.

- Vi hadde håpet å få delta ved avhøret, men må nå sørge for at vi før innsyn i hva kapteinen har forklart om kollisjonen, sier Manum.

Sjøfartsdirektoratet har sendt en henvendelse til Panamas ambassadør i Portugal, og håper å få til et møte i Portugal i dag. Sjøfartsinspektør Finn Paulsrud forsøker også å få et møte med sjøfartsdirektøren i Portugal, i tillegg til at han planlegger å avlegge «Hyundai Emperor» et besøk for å se på skadene skipet fikk i sammenstøtet med det norske skipet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rederiet avventer

- Meningen er at «Hyundai Emperor» skal forlate Lisboa i ettermiddag, og at avhørene skal fortsette i byen Cascais like ved Lisboa. Men det er portugisiske myndigheter som styrer dette og som avgjør om skipet får forlate landet, forklarer Manum.

Andreassens Rederi i Bodø, som har eid MS «Nordfrakt» i nesten ti år, vil ikke foreta seg noe for å fortsette søkene etter den norske kapteinen og skipets polske mannskap.

- Vi regner med at de har gjort det de kunne gjøre for å finne skipets mannskap. Nå avventer vi forklaringene fra det andre skipet, sier Jørn Aaøyen i Andreassens Rederi i Bodø til Dagbladet.no.

Det andre «Nordfrakt»-forliset

I 1992 gikk en lastebåt tilhørende Andreassens Rederi ifølge Nordlands Framtid ned utenfor kysten av Nederland. Også denne båten het «Nordfrakt». Den gangen ble mannskapet på seks berget.

- Dette er første gang liv går tapt i løpet av vår 40 år lange virksomhet. Tankene går til de etterlatte, sier skipsreder Fritz Andreassen til avisen.

Norske myndigheter kan ikke kreve at det holdes sjøforklaring når et norsk og et utenlandsk skip kolliderer utenfor Norges grenser.