SIKRER BÅTEN:  - Etter nyttårsorkanen i 1992 gikk det kun noen kalesjer her i havna, men bare et par hundre meter unna var det drama på liv og død, forteller Harald Larsgård (72). Torsdag sikret han båten han kjøpte i 1984, og som har overlevd en rekke orkaner.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Dagbladet
SIKRER BÅTEN: - Etter nyttårsorkanen i 1992 gikk det kun noen kalesjer her i havna, men bare et par hundre meter unna var det drama på liv og død, forteller Harald Larsgård (72). Torsdag sikret han båten han kjøpte i 1984, og som har overlevd en rekke orkaner. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / DagbladetVis mer

Venter på «Tor»: - Båten har overlevd mange orkaner, og heller ikke «Tor» skal få den

Harald Larsgård (72) forbereder seg på orkan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅLESUND (Dagbladet): Det er stille før stormen på Nordvestlandet, men i morgen ettermiddag braker det løs. Da kommer uværet «Tor» med høye bølger og vindkast opp i orkan styrke.  

Søkt nødhavn - De aller fleste som har sitt yrke på sjøen er nå på vei i nødhavn. Her i Ålesund har sjarkene søkt ly i indre havn, forteller skipsfører Tom Kausanrød i Redningsselskapet til Dagbladet.

Han og de to andre om bor i den splitter nye redningsskøyta «RS Idar Ulstein» vil også være i Ålesund til over helgen. Normalt er de stasjonert i Fosnavåg.  

Dagbladet meldte tidligere at uværet «Tor» vil bli like kraftig som fryktet, og at området som rammes kan bli helt fra Rogaland til Nord- Trøndelag. «Tor» kommer som orkan med vindkast på 35 til 55 sekund-meter.  

Samtidig er det meldt om bølgehøyder på sjøen på rundt tretten meter, noe som ifølge ekspertene kan bety at enkelte bølger kan nå opp i 20 meter. Da blir sjøen et farlig sted å være.  

Er i beredskap Tom Kausanrød tror imidlertid ikke uværet øker sjansen for at noen kommer i nød på havet.

- De aller fleste tar sine forhåndsregler og går i nødhavn. De aller største skipene takler orkanen, men også mange av dem søker seg til land når uværet er så godt varslet på forhånd.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva med dere og «RS Idar Ulstein»?
- Vi står i beredskap, og båten skal tåle været, faktisk krefter opp til 6G. Da er det kanskje verre med oss «myke» om bord.
Derfor er det i slike tilfeller alltid en vurdering på om det er forsvarlig å sette ut. En ting er å takle den grove sjøen, en annen ting er å få utført redning i slike forhold. Om det er liv som står på spill, og ikke bare materielle skader er jo også noe vi må vurdere.  

- Hva bør folk gjør, eller ikke gjør fredag ettermiddag?
- Småbåteire bør benytte tiden før uværet kommer til å sikre båten sin med gode fortøyninger. Deretter er det å sette seg i godstolen og håpe på at en ikke trenger å ringe forsikringsselskapet. Og selvfølgelig bør ingen dra på sjøen. Det er en livsfarlig plass under slikt forhold, sier Kausandrød.  

Kalesja gikk i 92 En av de som har fulgt rådene er Harald Larsgård (72) fra Ålesund.

Dagbladet møtte den pensjonerte trafikkskolelæreren da han torsdag ettermiddag sørget for å sikre familiebåten.

- Vi har hatt båten siden 1984, så den har overlevd flere orkaner, og jeg akter slett ikke å la «Tor» få endre på det, sier han.  

 SJEKK FORTØYNINGENE:  Skipsfører Tom Kausanrød om bord i redningsskøyta «RS Idar Ulstein» sier det er viktig å sjekke fortøyningene før «Tor» kommer, og så holde seg unna sjøen.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Dagbladet
SJEKK FORTØYNINGENE: Skipsfører Tom Kausanrød om bord i redningsskøyta «RS Idar Ulstein» sier det er viktig å sjekke fortøyningene før «Tor» kommer, og så holde seg unna sjøen. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Dagbladet Vis mer

Larsgård er oppvokst med båt, og har som de fleste andre lært leksa gjennom et ofte stormfullt liv på sjøen.

- Her i Nørvevika ligger det mange båter, og under den voldsomme nyttårsorkanen i 1992 gikk det et titalls kalesjer, inklusive min. Derfor sikrer jeg kalesja ekstra godt med tau nå. I tillegg har jeg satt på ekstra fortøyninger slik at båten ikke skal slite seg.  

På liv og død - Er havna trygg?
 
- Havna er lun og fin den, kun nordvesten kan være litt skummel.

- I 1992 var det etter forholdene rolig i havna, mens det kun noen få hundre meter fra moloen pågikk et drama på liv og død.

Et redningshelikopter måtte redde en mann etter at båten han var om bord i kantret i orkanen og sank. Her gikk det kun noen kalesjer. Folk er flinke til å sikre båtene sine. Derfor gikk det ikke verre i 1992 forteller Larsgård.

«DAGMAR»:  Flere sjarker og fritidsbåter ble kastet på land av orkanen «Dagmar» 1.juledag i 2011.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Dagbladet
«DAGMAR»: Flere sjarker og fritidsbåter ble kastet på land av orkanen «Dagmar» 1.juledag i 2011. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Dagbladet Vis mer