Ventet i åtte timer

Det virket som om alt som kunne gå galt gikk galt på Gardermoens første dag i full drift. Frustrerte passasjerer måtte vente opptil åtte timer etter utallige forsinkelser og innstilte fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om Gardermoen unngikk krasjlanding, ble det i beste fall buklanding for flyplassen på premieren. Foruten de helt åpenbare problemene med innstillinger og forsinkede avganger, møtte Dagbladet bekymrede mennesker i flere situasjoner.

Her er problemene:

  • Forsinkelser og innstilte fly:

Klokka 19.50 var bare 13 av samtlige 36 inn- og utenlandsflygninger fram til siste fly klokka 22.30 i rute på terminalskjermene. Braathens sto for de fleste innstilte flygningene, resten blinket med nye avgangstider eller med tid for ny informasjon. Forsinkelsene skyldtes hovedsakelig omleggingen av hele luftkorridornettet i Nord-Europa. Streiken i Braathens hadde også en del av skylda.

  • Problemer med informasjonen:

Informasjonen om forsinkede avganger kom ofte ikke som annonsert. Passasjerer som hadde ventet i flere timer følte seg glemt. Ved en anledning kom det nesten til håndgemeng foran SAS-skranken ved utgang 21. Utlendingene som lagde bråket, roet seg da de fikk matkuponger. Informasjonsprogrammet til SAS klappet sammen og skapte nærmest kaos i avgangshallen.

  • Dårlig opplegg for barn som reiste alene:

Bekymrede foreldre fikk ikke følge barna sine inn i avgangshallen. Foreldrene fikk beskjed om at barna fikk følge til sin utgang av representanter for flyselskapene og deretter overlatt til seg selv - uten hensyn til at flyene kunne bli forsinket i timevis. Noen foreldre banket i bordet overfor flyplassledelsen og fikk til slutt lov til å følge barna sine.
  • Trøbbel med de ansattes adgangskort:

Årsaken til at barna ikke kunne følges opp bedre var blant annet at disponibelt personell måtte være døråpnere for ansatte og flybesetningene. Deres egne kort virket ofte ikke.

  • Bagasjetrøbbel:

Mange passasjerer klagde på bagasjesystemet. Noen fikk beskjed om å ta med seg bagasjen om bord i cabinen på flyet fordi transportbåndene stoppet. Passasjerer som kom med flyet fra Paris onsdag kveld, hadde i går kveld ennå ikke fått tilbake bagasjen sin.

  • Billettrøbbel:

Billettmaskinene ved innsjekkingsskrankene klikket ofte. Utålmodige passasjerer måtte pent vente til personalet hadde ordnet maskinene.

  • Forsinket flytog:

Flytoget fra Oslo S var opptil 45 minutter forsinket.
  • Ingen hotellrom:

Forsinkelsene og innstillingene førte til at det ikke var hotellrom å oppdrive i mils omkrets.