Ventet tre måneder på dagpenger

Vidar Røsand ble arbeidsledig 6. februar, men har fortsatt ikke fått ei krone i trygd på grunn av datarot. Først forrige uke tok Aetat bryderiet med å ringe ham.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er horribelt at man må vente tre måneder på å få tilbakemelding, sier Røsand til Dagbladet.no.

Han er langt fra alene etter at Aetat la om datasystemene sine 6. mars. I forbindelse med omleggingen advarte de om at utbetalingene kunne bli et par dager forsinket - i verste fall 11 dager. Nå har det gått over tre måneder siden han meldte seg ledig - og fortsatt har ikke ei krone kommet på kontoen.

April-statistikken til Arbeidsdirektoratet viser at 481 dagpenge-søkere har ventet i over 42 dager. Vanligvis skal det ta under tre uker. Ifølge jusprofessor Henning Jakhelln bryter Aetat loven når dagpengene utbetales for seint. For en måned siden ble arbeidsminister Victor Norman orientert om dataproblemene, og han forlangte straks et møte med arbeidsdirektøren. Fire uker seinere sitter fortsatt Vidar Røsand og venter.

Skal lære byråkratiet respekt

Til nå har 29-åringen klart seg med sparepengene sine, men det som har provosert ham mest er behandlinga han har fått i møte med byråkratiet. Først lovte de at det skulle ta to uker. Deretter to til. Så enda en uke. Plutselig var saken stanset av datasystemet uten grunn. Så rotet de bort meldekortet han hadde levert personlig. Hele tiden var det han som måtte ringe og purre. Først forrige torsdag fikk han telefon fra Aetat. Da lovet de at pengene skulle komme i løpet av denne uka.

- Jeg tror det ikke før jeg ser at pengene står på konto, fnyser Røsand.

Arbeidsdepartementet har aldri hørt om maken til dagpenge-forsinkelser.

- Slik skal ikke folk bli behandlet av offentlige etater, og vi beklager sterkt at Aetat har brukt så lang tid på dette, sier statssekretær Lars Arne Ryssdal.

Han forteller at moderniseringsarbeidet som er påbegynt i offentlig sektor tar sikte på å forhindre nettopp slike hendelser.

- Lederne må sørge for at medarbeiderne har den nødvendige respekten for brukerne. De har krav på klare svar så fort det lar seg gjøre. Ingen skal behøve å vente tre måneder, sier Ryssdal til Dagbladet.no.

Henvist til sosialen

Aetat på Helsfyr i Oslo legger seg flat for kritikken. De har nå gått inn manuelt for å overstyre datasystemet som fortsatt ikke vil gi dagpenger til Vidar Røsand, og lover at pengene er på vei.

- Vi beklager på det sterkeste det som har hendt, sier distriktsarbeidssjef Ingunn Tomter.

- Hva skulle Røsand gjort hvis han ikke hadde hatt oppsparte midler?

- Vi har tilbudt alle å ta kontakt med sitt lokale sosialkontor som skal være orientert om forsinkelsene, sier Tomter til Dagbladet.no.

Eksterne lenker

Også i Arbeidsdirektoratet beklager de den tre måneder lange ventetida.

- Vi har hatt mange forsinkelser på grunn av dataomlegginga, men i løpet av mai skal de fleste feilene være rettet, sier avdelingsdirektør Stein Langeland.

ETAT MED DATATRØBBEL: Hodene rullet da Aetats datasatsing til 675 millioner kroner mislyktes i 1998. Heller ikke det nye systemet har fungert tilfredsstillende, og dagpengene uteblir.
<B>BEKLAGER: Statssekretær Lars Arne Ryssdal forteller at det jobbes intenst med å få orden på datarotet i Aetat.