Vera jakter på sine russiske røtter

TV-dokumentar om slektens skjebne Hun skal ha grått hver kveld inntil sin død - av fortvilelse over at hun aldri fikk se igjen sitt elskede moderland, Russland. Men nå drar barnebarnet, Vera Kvaal, tilbake med jord fra bestemor Jekatarina Varguninas grav. Hun tar også med et TV-team for å dokumentere sin og slektens skjebne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Veras oldefar var en velstående fabrikkeier i St. Petersburg før revolusjonen i 1917. Men kapitalistens familie måtte flykte da bolsjevikene stormet Vinterpalasset. Derfor havnet de i Norge, og Vera Kvaal er andre generasjon flyktning.

- Min interesse for Russland er blitt nesten manisk, sier Vera. - Særlig etter mine foreldres død. Jeg bare finne ut av hva som egentlig skjedde.

Hun skal dele det hun finner med oss i form av en TV-dokumentar som etter planen skal sendes til sommeren.

Etter ti år som frilanser i NRK, har Vera nå begynt hos juritzen tv produksjon - han som lager forbrukerprogram for TV 2. Og i april reiser hun i sine forfedres fotspor til St. Petersburg.

Fire spor

Hun har fire spor å gå etter:

· Maleriet «Den 10. bølgen» av Aivasovskij var i familiens eie.

Bildet henger i dag på prominent plass på nasjonalmuseet i St. Petersburg. - Jeg vil finne ut hvordan familien fikk fatt i det, sier Vera.

· En aksje pålydende 1000 rubler i Vargunin-fabrikken, utstedt i juni 1871 - overtatt av bestemor Jekatarina 21. mars 1902. Aksjen er trykket i meget god seddelkvalitet. Har ikke gulnet på 125 år.

· - Jeg har flere adresser fra forrige århundre. Nå som russerne har tatt i bruk de gamle stedsnavnene igjen, kan jeg kanskje finne tilbake til nøyaktig de stedene der jeg selv har min opprinnelse, sier Vera.

· Tsjajkovskij komponerte tre små pianostykker til en ballett for familien Vargunin da de undeholdt ham på sitt sommersted Villa Bel Restino i Estland sommeren 1869.

- Det er blitt meg fortalt at komponisten bygde på disse tre stykkene da han i 1872 skrev en av satsene i «Svanesjøen». Jeg har allerede vært i Estland og sett paviljongen der han skal ha sittet og komponert, opplyser Vera.

- Paviljongen og rester av et gjerde er alt som er igjen av slektningenes fantastiske sommersted. For øvrig hadde min oldefar egen arkitekt. Sammen bygde de hele feriebyen Narva-Juusun ikke langt fra Haapssalu der Finskebukta løper ut i Østersjøen.

Vera Kvaal er kjempefornøyd med at Arve Juritzen ville satse på dette TV-prosjektet, og i tankene er hun allerede på plass i vårt store naboland.

Et trist menneske

Veras ambisjon er å fullføre bestemorens verk.

- TV-programmet blir min og bestemors retur. Hun hadde søkt om innreisetillatelse i mer enn ti år da hun i 1928 forsøkte å komme seg inn i Russland. Hadde med dobbeltbunnet koffert for å smugle maleriet «Den 10. bølgen» til Norge. Ved grensen fikk hun vite at hennes mor - altså min oldemor - var død. Hun var blitt holdt inne i en kjeller etter revolusjonen. De fratok henne alt, til og med klærne og hennes aller siste smykke som hun bar rundt livet.

Ved grensen til Russland resignerte Jekatarina.

- Hun forble et reservert og trist menneske resten av sitt liv. Men hun ringte russiske venninner i Norge så ofte hun kunne, satt ved telefonrøret og gråt og gråt. Hver uke sendte hun en pakke til sin mor. Pakkene kom alltid i retur, forteller barnebarnet Vera.

Stunt-prosjekt

- Er det mulig å dokumentere alt dette i et TV-program?

- Jeg vet ikke. Historiene er fortalt av en tante som bor i Oslo, og av far. Sammen med Tale Kristine Skeidsvoll (kamera) og Ilze Burkowska (lyd/tolk) legger jeg ut nærmest på lykke og fromme. Vi tar med soveposer og ryggsekker, og vil bo sammen med lokale innbyggere vi treffer. Så får vi se hva vi finner.

Konsulen i St. Petersburg er til stor hjelp. Det samme er ambassaden i Oslo. Hele programmet er et stunt-prosjekt, og vil skildre min personlige opplevelse av turen, avslutter Vera.

Vi andre kan bare glede oss til å se resultatet.