Verdens beste flyplass - for bilister

GARDERMOEN (Dagbladet): Toget kan allerede ha tapt. Det er bil de fleste østlendinger kommer til å bruke til og fra den nye hovedflyplassen. For hovedveien til Gardermoen er i superklassen, og parkeringen er gjort så enkel at Dagbladet alt nå tør påstå at Gardermoen blir verdens beste flyplass for bilister.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet har testet motorveien, som uten tvil er Norges beste. E6 slynger seg så korrekt fra Oslo eller Hamar mot Jessheim, og en helt ny riksvei 174 fører inn til selve flyplassen.

Den siste strekningen må være en av landets peneste motorveier. Trærne rundt er beholdt, og traseen er lagt harmonisk i terrenget. Du møter anvisningsskilter som gir deg all nødvendig informasjon. Skiltene er ikke montert på vanlige jernportaler, men på en spesialdesignet norsk trekonstruksjon.

Ingen «lekkasjer»

Veiene, skiltene, parkeringsplassene - alt er på plass. Det er nesten så flyplassen kan åpne i morgen. De som steller med bilene og parkeringen har gjort en utmerket jobb. Her er det ingen «lekkasjer».
Du som kjører egen bil får det virkelig godt. Parkeringsplassene er enorme. Helt inntil terminalbygget finner du Norges største parkeringshus. Det rommer 4000 biler, men det vil du aldri gjette på når du ser bygningen på avstand. Flere av etasjene er nemlig lagt under bakkenivå. Tilsammen får Gardermoen 8000 p-plasser. En enorm forskjell fra Fornebu, som i dag bare har 2700 plasser å tilby reisende. Belysningen er god, og det er lett å finne fram. Bilistene får tilbud om vakthold og vask, VIP-parkering og andre tjenester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran terminalbygget er det også anlagt en rampe for busser, drosjer og andre som skal levere eller hente flypassasjerer.

Korkfritt

Motorveien fra Oslo og Hamar går direkte inn i P-huset. Der er det så mange bomstasjoner at det neppe kan bli kork. Anlegget er beregnet på dem som skal la bilen stå et par dager. Døgnprisen er 130 kroner.

Allerede 1. juli vil parkeringsplassen bli tatt i bruk. Charterpassasjerer får lov til å parkere i det nye P-huset for 320 kroner uka. Dette pristilbudet vil gjelde fram til flyplassåpningen 8. oktober.
Fra parkeringshuset til terminalbygget, hvor du leverer bagasje og sjekker inn, er det ikke mer enn 50 meter. I surt og dårlig vær kan du gå innendørs helt fra P-huset og fram til innsjekkingsskranken, hvor du blir kvitt bagasjen.

Ingen flyplass vi kjenner til på Gardermoens størrelse har kortere avstander og mer komfort for dem som kommer i egen bil.

P-busser

Skal du være borte i mange dager, kan du benytte en av de store plassene for langtidsparkering, som ligger noen hundre meter fra terminalbygningen. De er alle omgitt av skog, som demper preget av asfalt og betong. Området er oppdelt i oversiktlige soner, slik at det er lett å finne igjen bilen.
Når du har parkert, vil spesialbusser frakte deg og bagasjen direkte til terminalbygningen. Du skal ikke behøve å gå mange meter med tung bagasje, for bussen kjører deg helt til døra. Og når du kommer hjem, tar du gratisbussen rett fra terminalbygningen og til bilen.

Egentlig er det ikke lange biten å gå heller. Det er anlagt egne gangveier fra parkeringsplassen til terminalbygget, så du kan selv velge.

Rett på motorveien

Når du forlater flyplassen kjører du direkte ut på en fire felts motorvei. Den starter så å si på parkeringsplassen. Det tar bare noen sekunder før du er på en av de fineste motorveiene vi har prøvd i Norge.
Det blir ingen bompenger på veien til og fra Gardermoen. Mens de fleste andre nye motorveier er bompengefinansiert, har Statens vegvesen i Akershus bygd Gardermo-veien uten å sette opp en eneste bom.

Veien kan ta unna 19000 kjøretøyer i døgnet. Anlegget har kostet 870 millioner kroner, og alt er i rute.

Det tar 40 minutter å kjøre bil fra Oslo til Gardermoen. På under ti minutter skal du kunne sette fra deg bilen og være inne i terminalbygget.

Ankepunktet

De eneste som ikke får det særlig godt er de som skal til flyplassen fra Hønefoss, Gjøvik eller et annet sted vest for flyplassen. Det er ikke bygd moderne vei østover. Planer foreligger om en helt ny riksvei 35 fra Gardermoen til Grua. En slik vei vil bl.a. inkludere en stor tunnel under Romeriksåsen.

Terminalen på Gardermoen blir selve senteret. Bare 50 meter unna ligger jernbanestasjonen og parkeringshuset. Mellom stasjonen og P-huset blir det anlagt et bredt grøntområde.
Den opprinnelige vegetasjonen er bevart. De gamle trærne har fått stå i fred. Entreprenørene har nemlig jobbet under trusselen om bøter på 60 000 kroner for skader på trær under byggearbeidet.

Murer kledd med norsk naturstein bryter de store flatene. Og ser du ut fra terminalbygget, eller fra forplassen der bilene skal sette av passasjerer, er det lett å tro at du er midt i skogen. Øyet skuer trær i alle retninger, og selv stygge hangarer er skjult av vegetasjonen.

Det eneste som mangler er bord og benker slik at du kan sitte ute «i skogen» mens du venter på flyet.