LUKSUS: Om noen i framtida tilbyr turer med Spikes supersoniske jetfly, vil det trolig være for en ekslusiv passasjergruppe. Produsenten vil bygge flyet uten vinduer i kabinen. Foto: Spike
LUKSUS: Om noen i framtida tilbyr turer med Spikes supersoniske jetfly, vil det trolig være for en ekslusiv passasjergruppe. Produsenten vil bygge flyet uten vinduer i kabinen. Foto: SpikeVis mer

Verdens første supersoniske kommersielle fly siden Concorde kommer uten vinduer

Lite utsikt for prisen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Er du av typen som synes det er irriterende å bli blendet av den sterke sola over skydekket når du er ute og flyr?

Eller er du bare lei av å se de samme innflygningene og flyplassene gang etter gang?

Da vil i så fall flyprodusenten Spikes nye supersoniske jetfly løse alle dine problemer.

Fly uten vindu Men du bør kanskje ikke få alt for høye forventninger til sommerens chartrede flytur til Syden.

Spike S-512 supersonic jet er nemlig langt fra ferdig produsert, og det vil heler ikke være tilgjengelig for alle og enhver. Flyet vil ha en antatt utsalgspris på svimlende 483 millioner norske kroner.

Og du får kanskje mye fly for den prisen, men en ting du ikke får er vinduer.

Flyet skal nemlig være innstallert med ultratynne panoramaskjermer på flyets innervegger. På utsiden er flyet utstyrt med en rekke kameraer som gjør at du kan se hva som foregår både i himmelen og på land.

I tillegg kan du selv dimme styrken på skjermen. Du skal også kunne se opptak som er spilt inn på forhånd eller statiske bilder.

- Se hva som skjer på utsiden, eller noe helt annet, skriver Spike Aerospace på sine hjemmesider.

Ingeniørfordeler De skriver også at en ultratynn innebygd skjerm har sine fordeler. Vinduer krever nemlig ekstra forsterkende struktur som gjør flyet tyngre.

Ekstra vekt er ikke en fordel for et fly som skal kunne fly i hastigheter opp mot 2200 kilometer i timen, det er opp mot Concorde-hastigheter, og over dobbelt så fort som vanlige langdistanse ruteflys marsjfart.

Flyet vil ta rundt 18 passasjerer, og selskapet garanterer tre timers reise mellom London og New York, og seks timer mellom Los Angeles og Tokyo.

Nyheten om verdens første supersoniske privatfly ble lansert i desember i fjor, og har skapt store forventninger blant flyentusiaster. Produsenten Spike regner med at flyet vil komme i produksjon i 2018.

JORDA RUNDT: Langdistanseruter vil kunne forkortes dersom Spike kan levere hastighetene på opp mot 2200 kilometer i timen som de har lovet. Det i et romslig miljø. Foto: Spike
JORDA RUNDT: Langdistanseruter vil kunne forkortes dersom Spike kan levere hastighetene på opp mot 2200 kilometer i timen som de har lovet. Det i et romslig miljø. Foto: Spike Vis mer