Verdens lengste lyntog-linje skal gi Kinas økonomi ekspressfart

Utkonkurrerer flypriser, stoppes ikke av dødsulykke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går klokka ni skjøt det første lyntoget ut på den nye høyhastighets-strekningen mellom Beijing og Guangzhou. Det nådde raskt en fart på 300 kilometer i timen.

Den nye linja er verdens lengste høyhastighetslinje, med 2298 kilometer.

Til sammenlikning har Norge ifølge wikipedia til sammen 80 kilometer med høyhastighetsbane, som defineres som strekninger der togene kan holde over 200 kilometer i timen.

Dødsulykke
I følge nyhetsbyrået Bloomberg reduserer den nye høyhastighetslinja reisetida mellom Beijing og Guangzhou fra 21 til åtte timer.

Hvis togene mellom Trondheim og Oslo kunne holde samme fart, ville reisetida komme ned i under to timer. I dag tar denne strekningen seks-sju timer.

I Kina er det nå på nytt full fart i den ambisiøse høyhastighets-satsingen, etter at en av verdens verste lyntog-ulykker i juli i fjor drepte 40 og skadet nærmere 200 nær byen Wenzhou i det østlige Kina.

Etter det ble lyntog-planene i en periode bremset kraftig ned.

Fly-nedtur
Den nye linja skal inngå i et nettverk av linjer for høyhastighetstog som når det står ferdig i 2015 vil måle hele 16.000 kilometer. Den kinesiske regjeringen har store forhåpninger om at den gigantiske utbyggingen skal bidra til ny vekst i den kinesiske økonomien

Men ikke alle har grunn til å glede seg over utviklingen.

Finanskonsernet Barclays analytikere skriver ifølge Bloomberg at rimelige billetter vil tvinge flyselskapene til å sette ned prisene.

Punktlige tog
Billettprisen på cirka 139 dollar for det raskeste toget på den nye linja tilsvarer ifølge Barclays 73 prosent av den rimeligste flybilletten på strekningen Beijing-Guangzhou.

Flere av flyselskapene har allerede begynt å gi utvidete rabatter for å henge med i den skjerpede konkurransen.

Som en slående kontrast til det nordmenn er vant med, regnes også togenes punktlighet som et konkurransefortrinn i forhold til flyreiser.

100 milliarder
Den nye lyntog-linja krysser fem kinesiske provinser fra nord til sør, og skal med tida gi forbindelse helt til Hong Kong.

Kineserne satser også tungt på undergrunnbane-utbygging, blant annet i hovedstaden Beijing.

Det er ifølge Bloomberg ikke offentlige opplysninger om totalprisen på utbyggingen Beijing-Guangzhou. For Wuhan-Guangzhou, som utgjør knapt halve strekninga, kom regninga på 116,6 milliarder yuan.

Det tilsvarer drøyt 100 milliarder kroner.