OPPTATT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos var for opptatt til å hilse på AFA-sjef Sara Nelson, som var i Oslo denne uka. Derimot møtte hun andre Norwegian-topper. Her er Kjos under Norwegians kvartalspresentasjon i går. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
OPPTATT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos var for opptatt til å hilse på AFA-sjef Sara Nelson, som var i Oslo denne uka. Derimot møtte hun andre Norwegian-topper. Her er Kjos under Norwegians kvartalspresentasjon i går. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Norwegian:

Verdens mektigste flyvertinne var på besøk, men Kjos rakk ikke hilse

Bruker lite energi på at en mektig motstander i USA nå representerer hans egne kabinansatte. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med minustall på 1,5 milliarder kroner på driften i første kvartal, har Norwegian-sjef Bjørn Kjos mer enn nok å tenke på.

Selskapet vokser og vokser, og utvider flåten med 32 fly i 2017, kom det fram under gårsdagens kvartalspresentasjon.

Såpass mye har Kjos å tenke på at han ikke fikk hilst på Sara Nelson, da hun besøkte Norwegians hovedkvarter på Fornebu på tirsdag. Nelson er trolig USAs og verdens mektigste flyvertinne.

MEKTIG: Sara Nelson leder den amerikanske fagforeningen AFA, som organiserer amerikanske kabinansatte i Norwegian. Denne uka var  hun i Oslo. Foto: Jacquees Hvistendahl / Dagbladet
MEKTIG: Sara Nelson leder den amerikanske fagforeningen AFA, som organiserer amerikanske kabinansatte i Norwegian. Denne uka var  hun i Oslo. Foto: Jacquees Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- Rakk ikke hilse

– Jeg har sett henne gått ut og inn, og tenkte jeg skulle hilst på henne, men jeg har ikke engang fått muligheten til å hilse på henne, for jeg har vært opptatt med dere journalister, sa Kjos til Dagbladet igår.

Nelson leder fagforbundet Association of Flight Attendants (AFA), som presenterer seg som verdens største fagforbund av og for kabinansatte.

Nylig stemte Norwegians amerikanske kabinansatte ja til å tilsluttes AFA - stikk i strid med Norwegian-ledelsens råd.

AFA har slåss innbitt mot en nå innvilget USA-lisens for Norwegians irske datterselskap NAI - og saksøkte i januar myndighetene som innvilget lisensen.

- Vi er jo fagforeningsrepresentert over hele linja, så en fra eller til.. jeg bruker ikke mye energi på det, sier Kjos om at de ansatte nå tilsluttes AFA.

- Et nytt forhold

Nelson møtte tirsdag flere andre Norwegian-topper, blant andre kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, som forteller om et «konstruktivt og hyggelig møte».

Også Nelson selv oppfattet møtet som positivt, og forteller at hun ikke hadde bedt om å få treffe Kjos personlig.

Overfor Dagbladet kritiserte hun onsdag likevel i harde ordelag Norwegian-ledelsens forsøk på å påvirke avstemmingen om AFA-tilslutning.

- Hvis det fortsetter, er det ekstremt problematisk, fordi det forsurer mulighetene for et annerledes forhold, sa Nelson.

Igår - etter å ha blitt kontaktet av Lasse Sandaker-Nielsen - presiserte hun at «bekymringene jeg uttrykte er enten i fortid eller satt på vent, fordi vi må ha muligheten til å starte et nytt forhold.»

Avstemmings-diskusjon

I AFA har Norwegians handlemåte omkring avstemmingen blitt oppfattet som ulovlig innblanding - noe Norwegian avviser.

Forrige uke gjentok Lasse Sandaker-Nielsen at Norwegian vil «komme til bunns» i påstander om at ansatte ikke fikk stemt ved avstemmingen om AFA-tilslutning.

I dag skriver han følgende til Dagbladet:

«Vi vil anerkjenne AFA som representant for våre amerikanske kolleger når de skal forhandle med vår samarbeidspartner OSM Aviation om en kollektivavtale, med mindre National Mediation Board konkluderer med at valget ikke har vært i henhold til boka».

- Uvitenhet

Selv om AFA slåss mot en USA-lisens for Norwegians irske datterselskap NAI, har Sara Nelson tidligere sagt til Dagbladet at Norwegian gjerne må fly til USA på sin norske lisens.

Hun er bekymret for at Norwegian gjennom sitt irske selskap vil leie inn folk fra steder i verden med lavere arbeidslivsstandarder enn i Europa, men ifølge Bjørn Kjos er det liten grunn til bekymring.

- Hvilken påvirkning kan det få på forretningene, at dere får AFA inn som ansatterepresentant?

- Jeg tror faktisk det er litt uvitenhet. Skal du fly ut fra de områdene vi skal fly og inn til Canada, da kan du ikke fly med en norsk lisens, sier Kjos til Dagbladet.

- Om vi bare skulle fly inn til USA er det en ting, men vi kommer til å fly mange andre steder, og det gjør vi i dag, så for oss ville det være en umulighet på grunn av trafikkrettigheter. Det har ingen ting med fagforeninger å gjøre, sier Kjos.

- Et helt apparat

På spørsmål om han er beredt til å gi Nelson den juridisk bindende erklæringen hun har bedt om - at Norwegian ikke vil bruke mannskaper fra utenfor Europa og USA på sine USA-flygninger - sier han at det irske datterselskapet ikke har noen Asia-ansatte.

Han forklarer at ansatte ved Bangkok-basen har flydd som instruktører, men at de ikke er ansatt i NAI.

Slik svarer Kjos når Dagbladet spør ham om det er aktuelt å sette seg ned og snakke gjennom ting med Nelson:

- Det er ikke slik det foregår. Det er HR (human resources, red. anm.) som vil gjøre det. Det er akkurat som om jeg skulle sette meg ned og behandle forsinkelser. Jeg har et helt apparat til å gjøre det, sier Bjørn Kjos.