KJAPP: Det amerikanske forsvaret håper at overlydsflyet Falcon HTV-2, med en topphastighet på 21 000 km/t, skal kunne gi dem kapasitet til å angripe et mål hvor som helst på kloden i løpet av en time. Begge testflyvningene av fartøyet har så langt endt med krasj. Foto: REUTERS/DARPA/SCANPIX
KJAPP: Det amerikanske forsvaret håper at overlydsflyet Falcon HTV-2, med en topphastighet på 21 000 km/t, skal kunne gi dem kapasitet til å angripe et mål hvor som helst på kloden i løpet av en time. Begge testflyvningene av fartøyet har så langt endt med krasj. Foto: REUTERS/DARPA/SCANPIXVis mer

«Verdens raskeste fly» krasjet ukontrollert i havet

Sliter med å få det til å fly. - Det er en gåte. Jeg er sikker på at det finnes en løsning, sier en talsperson ved det amerikanske forsvaret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det ubemannede overlydsflyet Falcon HTV-2, hyllet som «verdens raskeste» og under utvikling for å gi USA muligheten til å angripe mål over hele verden lynkjapt, krasjet i Stillehavet før det skulle under gårsdagens testflyvning, bekrefter det amerikanske forsvarets avanserte forskningsprosjektetat DARPA.

«Over ni minutter med data ble samlet før en uregelmessighet førte til at signalet forsvant. De innledende indikasjonene viser at det traff Stillehavet langs den planlagte ruten», heter det i en uttalelse fra DARPA.

Det ble i går kjent at kontakten med bakkekontrollen forvant kort tid etter at fartøyet, som de ønsker at skal fly i 21 000 kilometer i timen, ble separert fra bæreraketten Minotaur IV, som ble skutt opp klokka 16.45 i går for å løfte det til «grensen mot verdenrommet» og sette det i riktig flyvebane.

- Ikke overrasket Det var under overgangen til såkalt aerodynamisk flyvning at det gikk galt -- en milepæl i testen DARPA omtaler som «et kritisk kunnskaps- og kontrollpunkt», når det skal ta seg opp mot topphastighet på 21 000 kilometer i timen. Flyet er i stand til å selv avbryte om det oppstår feil.

Turen ville uansett blitt avsluttet med en styrt i havet, men forsvarsanalytiker John Pike ved Globalsecurity.org sier til nyhetsbyrået AP at han ikke er overrasket over at dette skjedde før planen.

- Om de ikke hadde opplevd svikt på et slikt tidlig stadium i utviklingen av flyet, ville det vært fordi de ikke prøvde særlig hard, sier Pike, og legger til at det fortsatt er mulig å hente ut viktig informasjon fra minuttene med data som ble samlet inn før mageplasket. Særlig de siste fem sekundene med kontakt kan gi verdifulle svar om hva som egentlig skjedde.

SLIPPES FRI: Bakkekontrollen mistet kontakten med det ubemannede flyet etter at det ble separert fra bæreraketten og startet nedstigningen. Foto: AFP PHOTO/DARPA/SCANPIX
SLIPPES FRI: Bakkekontrollen mistet kontakten med det ubemannede flyet etter at det ble separert fra bæreraketten og startet nedstigningen. Foto: AFP PHOTO/DARPA/SCANPIX Vis mer

Begge testflyvningene av HTV-2 (Hypersonic test vehicle 2) har endt med havari. DARPA innrømmer at de sliter med å få kontroll over fartøyet, som med en teoretisk topphastighet på 20 ganger lydens (Mach 20) skal kunne nå og angripe alle mål i verden på under én time. Turen fra Oslo til Trondheim ville tatt rundt ett minutt.

- Fortsatt vet vi ikke hvordan vi skal oppnå den ønskede kontrollen under den aerodynamiske flyvefasen. Det er en gåte; jeg er sikker på at det finnes en løsning. Vi må finne den, sier luftforsvarsmajor Chris Schulz ved DARPA i en uttalelse.

- Ukjent territorium Å fly kontrollert en hastighet på 21 000 kilometer i timen over tid og overleve vedvarende temperaturer på over 1900 grader presenterer en rekke hittil ukjente utfordringer. «Som turen viser, er flyvninger gjennom atmosfæren i høy Mach et ukjent territorium», sier Schulz.

FRAKTET TIL ATMOSFÆRENS YTTERGRENSE: Falcon HTV-2 ble skutt opp med bæreraketten Minotaur IV fra Vandenberg Air Force Base i California. Foto: AP Photo/U.S. Air Force, Staff Sgt. Scottie McCord/SCANPIX
FRAKTET TIL ATMOSFÆRENS YTTERGRENSE: Falcon HTV-2 ble skutt opp med bæreraketten Minotaur IV fra Vandenberg Air Force Base i California. Foto: AP Photo/U.S. Air Force, Staff Sgt. Scottie McCord/SCANPIX Vis mer

- Det tekniske teamet gjennomførte de mest sofistikerte simuleringene og vindtunneltestene som er mulig før flyvningen. Men de har ikke gitt oss den nødvendig kunnskapen. Å fylle hullene i vår forståelse av hypersonisk flyvning krever at vi er villige til å fly, sier DARPA-direktør Regina Dugan.

SLIK SKULLE det egentlig ha gått. Bakkekontrollen mistet imidlertid kontakten Falcon HTV-2 og fartøyet styrtet i Stillehavet før det skulle. Grafikk: DARPA
SLIK SKULLE det egentlig ha gått. Bakkekontrollen mistet imidlertid kontakten Falcon HTV-2 og fartøyet styrtet i Stillehavet før det skulle. Grafikk: DARPA Vis mer