SANK: To skip forsøker desperat å slukke flammene på oljetankeren Sanchi. Skipet gikk til slutt ned, og har etterlatt seg et massivt oljeutslipp. Foto: Scanpix
SANK: To skip forsøker desperat å slukke flammene på oljetankeren Sanchi. Skipet gikk til slutt ned, og har etterlatt seg et massivt oljeutslipp. Foto: ScanpixVis mer

Tankskip med 136000 tonn olje kolliderte:

- Verdens største oljeutslipp av sitt slag

Oljeflaket etter ulykken utenfor Kina er på størrelse med Paris. Hele mannskapet på 32 fryktes omkommet.

(Dagbladet): Konsekvensene etter at den enorme iranske oljetankeren Sanchi kolliderte med et lasteskip utenfor østkysten av Kina 6. januar, vokser seg stadig større.

Det overtent tankskipet var ifølge The Guardian lastet med 136000 tonn, eller nær én million fat olje da det kolliderte. I flere dager lå fartøyet drivende i havet, mens det ble gjort desperate forsøk på å slukke flammene om bord.

Sist søndag gikk skipet til slutt ned.

Trolig ingen overlevende

Følgene av ulykken har så langt vært svært synlige. Det største oljeflaket som har lekket ut skal være på størrelse med Paris, og er nå faretruende nær noen av Kinas viktigste fiskefarvann.

Flaket har vokst kraftig i størrelse siden ulykken, og har ifølge kinesiske myndigheter også mangedoblet seg siden Sanchi sank.

PARIS: Det største oljeflaket som har lekket ut etter ulykken, skal være på størrelse med Paris. Foto: Scanpix
PARIS: Det største oljeflaket som har lekket ut etter ulykken, skal være på størrelse med Paris. Foto: Scanpix Vis mer

Alt tyder på at kollisjonen har vært fatal for tankskipets mannskap. Så langt har redningsmannskaper bare klart å lokalisere tre av de 32 som var om bord, samtlige av dem døde.

Det fryktes nå at også de andre 29 har mistet livet i ulykken.

Verdens største i sitt slag

Oljetankeren var ikke lastet med tungolje, men såkalt kondensat som eksisterer i gassform under høyt trykk i reservoaret, men blir flytende når det kommer til havoverflaten og trykket minker. Det er derfor lettere enn ren olje, men tyngre enn ren gass.

Miljøkonsekvensene Alex Hunt er teknisk manager ved International Tanker Owners Pollution Federation (ITOPF) i London, og bidrar i arbeidet med å rydde opp etter oljesøl globalt.

Han sier til the Atlantic at utslippet i Kina er det største av sitt slag i verden.

- Det har aldri vært et så stort utslipp av kondensat tidligere. Vi håndterer omkring 20 slike utslipp i året, og har jobbet med dette i 50 år. Det sier litt om omfanget av dette, sier Hunt.

Sist verden så oljesøl av en lignende dimensjon fra et tankskip, var i 1991. Den gang var det kysten utenfor Angola som ble rammet, da skipet ABT Summer eksploderte og tre av mannskapet på 32 mistet livet.

Om bord var det 260000 tonn olje, men det er fortsatt uvisst hvor mye av dette som brant opp eller sank.

Utslippene fra de to tankskipene blir imidlertid små sammenlignet med verdens største oljeutslipp, som fant sted i Mexicogulfen i 2010. I ettertid har amerikanske myndigheter beregnet av nesten fem millioner fat olje havnet i havet under Deepwater Horizon-katastrofen.

STØRST: Deepwater Horizon-katastrofen i 2010 førte til et fem ganger så stort utslipp som det man nå ser utenfor Kina. Foto: Scanpix
STØRST: Deepwater Horizon-katastrofen i 2010 førte til et fem ganger så stort utslipp som det man nå ser utenfor Kina. Foto: Scanpix Vis mer

Uopprettelige skader

Frykten for konsekvensene av ulykken vokser seg stadig større. Oljen er imidlertid bare en av faktorene som bekymrer kinesiske myndigheter.

Man antar at Sanchi hadde omkring 1000 tonn med drivstoff om bord. Drivstoffet skal være svært giftig for marine organismer, og vankskelig å få fjernet når det har havnet i havet. Omfanget av miljøskader vil imidlertid være vanskelig å fastslå før man vet eksakt hvor mye av drivstoffet skipet hadde med seg da det kolliderte.

Foreleser i petroleum og miljø ved universitetet i Coventry, Babatunde Anifowose, sier til the Independent at hendelsen i verste fall kan få fatale konsekvenser.

- Potensielt har dette irreversible miljøpåvirkninger, slår Anifowose fast.