ENORM Om ikke navnet er imponerende, er i alle fall skuta det. Den grandiose farkosten «Pieter Schelte» er bygget for å løfte på plass offshorerigger og andre tunge ting. Selv har den et deplasement på 900 000 tonn. Foto: AFP / ANP / RAM VAN DER BIEZEN / NTB SCANPIX
ENORM Om ikke navnet er imponerende, er i alle fall skuta det. Den grandiose farkosten «Pieter Schelte» er bygget for å løfte på plass offshorerigger og andre tunge ting. Selv har den et deplasement på 900 000 tonn. Foto: AFP / ANP / RAM VAN DER BIEZEN / NTB SCANPIXVis mer

Verdens største skip er oppkalt etter en nazi-krigsforbryter

Ramaskrik rundt monsterskip som har sitt første oppdrag i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): For drøye to uker siden ankom verdens største skip Rotterdam for å få på plass det siste av utrustning før tjenesten kan begynne. Skipet har vært under bygging i Sør-Korea for sveitsiske Allseas Group.

Ankomsten, like før holocaust-dagen i dag og 70-års markeringen for frigjøringen av utrydningsleiren Auschwitz, har ikke gått upåaktet hen ettersom monsterskipet er oppkalt etter den nederlandske Waffen SS-offiseren Pieter Schelte.

Oppkalt av sønnen Det er sønnen Edward Heerema som har gitt båten farens navn. Heerema eier selskapet Allseas, som skal ha betalt 21 milliarder kroner for byggingen av «Pieter Schelte».

Ifølge sønnen er det ikke farens nazibakgrunn, men hans store prestasjoner innen offshore-, olje- og gassindustrien, som har gjort ham fortjent til å få navnet sitt preget på verdens største båt.

Etter krigen ble Pieter Schelte en anerkjent ingeniør innen marin teknikk.

Sterke reaksjoner Jødiske, israelske og holocaust-organisasjoner verden over har i flere år protestert mot navnevalget.

- Vi har kjempet mot dette i ti år, og forsøkt å overtale alle involverte til å innse at dette er en krenkelse. Men nei, vi står igjen med dette faktum: Det største skipet i verden er oppkalt etter en offiser i SS, og ikke mange nok tar seg så nær av dette til at det blir forandret, sier Esther Voet ved Centre for Information and Documentation on Israel (Cidi) i Haag til The Observer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Å gi båten navn etter en SS-offiser som ble dømt for krigsforbrytelser er en fornærmelse mot de millioner som led og ble drept av nazistene, sier visepresident Jonathan Arkush fra Board of Deputies of British Jews til samme avis.

Skiftet side Det nederlandske instituttet for krigs-, holocaust- og folkemordstudier (NIOD) har samlet følgende opplysninger om Pieter Schelte Heerema, som hans fulle navn var.

Før krigen var han medlem av et lite fascistparti, og oppholdt seg i Venezuela da krigen brøt ut. Han vendte hjem og vervet seg til SS.

Schelte kjempet ved østfronten for Wehrmacht, men ble kalt tilbake for å jobbe for SS i de okkuperte områdene i øst. Da krigen begynte å gå dårlig for tyskerne, ble han med i en motstandsgruppe og havnet etter hvert i Sveits.

Etter krigen ble han pågrepet og dømt til tre års fengsel for krigsforbrytelser. Men han slapp ut etter kort tid. Begrunnelsen for dette var «veldig viktig» arbeid for motstandsbevegelsen i perioden august 1943 til mars 1944.

Instituttet påpeker likevel at Schelte ikke var noen passiv nazist, men en prominent SS-offiser, melder USA Today.

WAFFEN SS: Navnefaren Pieter Schelte Heerema var en nederlandsk fascist som vervet seg til Waffen SS under krigen. Så skiftet han side og ble motstandsmann, men ble likevel dømt til tre års fengsel for krigsforbrytelser etter krigen. Foto: NIOD
WAFFEN SS: Navnefaren Pieter Schelte Heerema var en nederlandsk fascist som vervet seg til Waffen SS under krigen. Så skiftet han side og ble motstandsmann, men ble likevel dømt til tre års fengsel for krigsforbrytelser etter krigen. Foto: NIOD Vis mer

«Den tyske rase er en rollemodell. Den jødiske rasen er til sammenlikning som parasitter ... derfor må jødespørsmålet løses i alle ariske land», skal han ha sagt i en tale han holdt i 1941.

Norsk skandale Skipet «Pieter Schelte» er en gigant med en skroglengde på 382 meter og en bredde på 124 meter. Foran er skroget delt i to, med to bauger og et mellomrom mellom dem på 59 meter. Deplasementet er på svimlende 900 000 tonn, og volumet på 403 342 bruttotonn. Åtte dieselgeneratorer leverer totalt 95 MW til 12 thrustere, og toppfarten er på 14 knop.

Om det er verdens største skip kommer an på hvordan man måler det. Derfor er det en omstridt tittel. Men selv om flere er lengre, kan ingen stille med bredden, volumet og tonnasjen til det splitter nye spesialskipet.

Og spesialiteten er løfting av veldig, veldig tunge ting. Den er bygget for å løfte på plass eller demontere oljeplattformer, og legge rørledninger. Det første kommersielle oppdraget blir i Norge til sommeren.

Ifølge Teknisk Ukeblad skal skipet fjerne dekket på den skandaleombruste Yme-plattformen. Spesialskipet skal kutte de tre jekkbare beinene på Yme, løfte plattformdekket og frakte det til opphogging på Lutelandet i Fjaler.

Ifølge TU har skipet et system med åtte hydrauliske armer som griper tak i plattformbeinene. Disse har en kapasitet på å kunne løfte 48 000 tonn i løpet av noen sekunder.

«Etter at alle forberedelser er utført og Pieter Schelte er ballastert og i posisjon for løfting vil selve løftet kunne gjennomføres på under et minutt (antatt 8 sekunder)», skriver Talisman i avslutningsplanen for Yme som ble sendt til myndighetene i vår, skriver TU.

SKAL TIL NORGE: Spesialskipet ligger nå i Rotterdam, der den får på plass den siste utrustningen før den begir seg til Norge for å utføre sitt første kommersielle oppdrag. Foto: EPA/BRAM VAN DE BIEZEN/NTB SCANPIX
SKAL TIL NORGE: Spesialskipet ligger nå i Rotterdam, der den får på plass den siste utrustningen før den begir seg til Norge for å utføre sitt første kommersielle oppdrag. Foto: EPA/BRAM VAN DE BIEZEN/NTB SCANPIX Vis mer