Verdensnyhet

TV 2 Nettavisen meldte i går at Osama bin Laden er tatt, med den utroligste kildehenvisningen noen har sett på lenge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«- Bin Laden er tatt» lød oppslaget i TV 2 Nettavisen klokka 14.01 i går ettermiddag. Slikt får selvfølgelig andre avisredaksjoner til å kaste alt de har i hendene.

Det skjedde også hos Dagbladet.no, helt til vi så kildehenvisningen til journalist Ole Berthelsen.

Verdensnyheten (som TV 2 Nettavisen slo både CNN, AP, Reuters, AFP, DPA og resten av de store nyhetsaktørene på) stammet ifølge avisa fra «iransk radio [...] melder BBC ifølge nyhetsbyrået AFX».

Da kunne selvfølgelig ikke TV 2 Nettavisens dementi en halv time senere være mindre kildebefengt:

«Senere skal CIA ha avkreftet meldingen, melder Bloomberg News ifølge TDN-Finans».

Etter en stund ble denne henvisningen endret til Reuters. Da er det i hvert fall trygt å kunne lese nederst i den oppsiktsvekkende verdensnyheten at «TV 2 Nettavisen kommer med mer» - til tross for at TV 2 faktisk aldri la ut nyheten på sine nettsider.

Kanskje det var like greit?

Og er etter alt å dømme første nettavis i verden til å melde at bin Laden er tatt.
Men etter 25 minutter alene i blodtåka, kommer tvilen bin Laden til gode.
Og vips, så er terrorlederen fortsatt på frifot - eller død.
FORSIDEN: TV 2 Nettavisen slo saken opp raskt.