Verdensomfattende skipsovervåking

Alle nye skip kan fra sommeren 2006 være omfattet av et nytt verdensomfattende overvåkingsprogram. Det er frykten for terror som har satt fart i innføringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Via en satellitt sendes signaler fra skipene til en sentral overvåkingsenhet. Den samler data om skipets posisjon, kurs og bevegelse, skriver Bergens Tidende.

Systemet vil gjøre det mulig kontinuerlig å følge bevegelsene til alle skip over 300 bruttotonn. De rundt 80.000 skipene vil bli overvåket døgnet rundt og det vil ikke være noen hull i systemet, ifølge avisen.

Norske myndigheter kan følge alle skip som beveger seg i norske farvann, dessuten kan alle norske skip ellers i verden også følges.

Overvåking

Det er amerikanerne som presser på for å få gjennomført satellittovervåkingen. De ønsker et vedtak om dette under møtet i FNs skipsfartsorganisasjon, IMO, i mai nest år, for å terrorsikre skip og havner.

I Norge har det også vært stor vilje til å få satt i system et overvåkingsprogram på grunn av økningen i tankbåttrafikken fra Russland. I dag eksisterer allerede varslingssystemet AIS (automatisk identifisering av skip) som skal være på plass og i full funksjon på internasjonale tankskip senest neste sommer. Dette systemet fungerer etter samme prinsipp som flyovervåking. Det er kystverket i Norge og Farvandvæsenet i Danmark som står bak.

- Vi vil få et fleksibelt system som gir mange muligheter. Eksempelvis kan man forestille seg at det utløses en alarm hvis et skip stenger AIS-senderen, sier Jens Peter Hartmann, spesialkonsulent i det danske Farvandsvæsenet, til Bergens Tidende.

Veritas

Det Norske Veritas ser at frykt for terrorisme på skip gjør at havner og rederier nå presses hardt for å få internasjonale sertifikater på plass før fristen utløper 1. juli neste år, skriver Aftenposten.

Skip uten nødvendige sertifikater vil bli nektet adgang til internasjonale havner.

Det er særlig cruiseskip, tankskip, gasskip og containerskip, som regnes for spesielt utsatt for mulige terrorangrepet.

Det går tregt med gjennomføringen av sertifisering av skipene, ifølge Veritas. Selskapet regner med å se på mellom 2.000- og 4.000 skip, men per i dag har kun to skip fått sertifikat av Veritas.

- Hvis ikke sertifiseringen er på plass, vil ikke skip uten sertifikat slippe inn i havnene, sier Tor Svenson, direktør i Veritas, til Aftenposten.

Skipene må gå gjennom sine sikkerhetssystemer før de kan omfattes av ISPS-koden (The International Ship and Port Security Code).

(NTB)