ULYKKE: Bildet viser de tre ATV-ene i full fyr like etter at grenaderen fra Forsvarets spesialkommando var uheldig under fylling av bensin. Ulykken avdekket svikt i ulykkesberedskapen ved Regionfelt Østlandet. Foto: Forsvaret. 
ULYKKE: Bildet viser de tre ATV-ene i full fyr like etter at grenaderen fra Forsvarets spesialkommando var uheldig under fylling av bensin. Ulykken avdekket svikt i ulykkesberedskapen ved Regionfelt Østlandet. Foto: Forsvaret. Vis mer

Vil ha tettere samarbeid etter FSK-ulykken:

Verken Forsvarsbygg eller ambulansetjenesten fikk den kritiske ulykkesrapporten

Nå ønsker de tettere samarbeid for å bedre beredskapen. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forsvarsbygg, som har ansvaret for driften og sikkerhet ved Forsvarets skyte- og øvingsfelt, vil nå invitere til et tettere samarbeid med nødetatene etter flere ulykker der beredskapen har sviktet ved Regionfelt Østlandet.

Det lover eiendomssjef Ole Anders Spikkerud i Forsvarsbygg etter å ha lest Dagbladets sak om ulykken da Forsvarets spesialkommando holdt ATV-kurs i fjor sommer.

Med en brennende primus bare en drøy meter fra kjøretøyet fylte en av kursdeltagerne bensin i bar overkropp. Det endte i et eksplosivt inferno der han fikk store brannskader, og tre ATV-er til en verdi av nærmere 300 000 kroner ble slukt av flammene.

SKADET: En annen kursdeltager filmet med mobilkameraet da ulykken skjedde. Grenaderen på bildet ble skadet, men måtte vente en time før ambulansen kom frem. Foto: Forsvaret. 
SKADET: En annen kursdeltager filmet med mobilkameraet da ulykken skjedde. Grenaderen på bildet ble skadet, men måtte vente en time før ambulansen kom frem. Foto: Forsvaret.  Vis mer

Ulykken avdekket store svakheter både i den militære og sivile beredskapen ved et av Forsvarets største og mest brukte øvingsfelt. Forsvaret hadde ingen egen beredskap da ulykken skjedde, og det tok nesten en time før den sivile ambulansen fant frem. Da hadde i mellomtiden Luftambulansen blitt tilkalt for å få den brannskadde grenaderen til sykehus.

Ukjent rapport

Verken Forsvarsbygg eller AMK-sentralen Innlandet var informert om at det fantes noen granskingsrapport etter den dramatiske ulykken. Det til tross for at arbeidet med den har pågått i et år, og rapporten er fremsendt til Forsvarsdepartementet.

Rapporten, som også Dagbladet har fått tilgang til, lister flere mangler og tilrådninger knyttet til Forsvarsbyggs drift, og samarbeidet med de sivile nødetatene. Denne var imidlertid helt ukjent for begge parter da Dagbladet tok kontakt.

Kartproblemer og dårlig skilting

Da den aktuelle ulykken skjedde 1. juli i fjor, hadde Forsvaret ingen egne sanitetsressurser tilgjengelig. Da den sivile AMK-sentralen på Gjøvik ble tilkalt, viste det seg at området ikke var søkbart ved navn i nødetatenes kartdatabaser.

I tillegg bruker Forsvaret og nødetatene forskjellige koordinatsystemer for å angi plassering på et kart. Mens ambulansetjenesten bruker lengdegrad og breddegrad, bruker Forsvaret forkortede UTM-koordinater. Dermed oppstod det problemer når AMK-sentralen skulle forsøke å fastslå hvor ulykkesstedet var.

Først kjørte Ambulansen forbi innkjøringen til selve skytefeltet. Da den endelig kom inn, rotet den seg bort. FSK-soldatene forsøkte å guide ambulansen per telefon, men det tok nesten en time før den var fremme. Da var luftambulansen alt på vei, som fraktet grenaderen til sykehus nesten halvannen time etter ulykken. Normalt skulle det bare ha tatt 15 til 20 minutter for ambulansen å nå frem til møtestedet.

- Viktig rapport

Avdelingssjef Arne Stokke ved AMK Innlandet husker ulykken i fjor sommer. I etterkant hadde de en gjennomgang av hendelsen med forsvaret. Han var imidlertid ikke kjent med rapporten Forsvarets operative hovedkvarter har utarbeidet. Den fikk han først kjennskap til gjennom Dagbladet.

- Jeg har lest igjennom rapporten og den er meget grundig og belyser viktig sider som kan forbedres. AMK-Innlandet ønsker selvsagt å delta i, og finne forbedringer, slik at hendelser kan gjennomføres til det beste for pasientene, sier Stokke.

Den største utfordringen er for ambulansepersonellet å finne frem i det enorme øvingsområdet.

- Den lokale ambulansen som er stasjonert på Rena er bedre kjent, men denne kan være opptatt i annet oppdrag. Derfor er det ønskelig for oss at det er mulig å få følge fra inngangen til øvelsesområdet frem til pasienten. Ambulansetjenesten består av mange ansatte, der ikke alle har deltatt på «bli kjent»-runder i leirområdet. Når hendelser skjer, kan det kan være ambulanse fra et annet distrikt som er nærmest, eller vikarer som kjører dem, sier han.

Sviktende beredskap

Det er ikke første gangen det har vært svikt i samvirket mellom Forsvaret og de sivile nødetatene ved ulykker i Regionfelt Østlandet.

Ifølge ulykkesrapporten har granskerne avdekket flere tilfeller der det har gått galt.

  • Ved en anledning skal sivil ambulanse ha kjørt feil under utrykning for å bistå en gardist med akutt forfrysning. Også her måtte luftambulansen overta, og kom frem før ambulansen som hadde kjørt seg bort.
  • 6. mars 2013 ble ambulanse tilkalt etter en alvorlig bombekasterulykke. Også da oppstod det problemer ved at de skiltede møteplassene i skytefeltet ikke var kjent for den lokale ambulansetjenesten.
  • 29. juli 2015 var det en annen ATV-ulykke der en soldat kjørte på en bom. Den gangen hadde både den sivile ambulansen og de lokale vaktmannskapene ved Rena leir problemer med å finne frem til møteplassen.
UTBRENT: Tre ATV-er til en verdi av 300 000 kroner ble flammenes rov. Foto: Forsvaret
UTBRENT: Tre ATV-er til en verdi av 300 000 kroner ble flammenes rov. Foto: Forsvaret Vis mer

Granskerne mener beredskapsplanverket ved Regionfelt Østlandet har feil og mangler som gjør det vanskelig for nødetatene å finne frem. Dette må revideres og oppdateres, fastslår de.

Vil følge opp

Regionfelt Østlandet (RØ) er et 193 kvadratkilometer stort øvingsfelt tilknyttet Rena Leir i Åmot kommune, der avdelinger som Telemark Bataljon driver skarpe øvelser hele tiden. Forsvarsbygg er ansvarlig for drift og sikkerhet ved alle Forsvarets skyte- og øvningsfelt. Nå vil de følge opp etter ulykkene.

- Vi tar disse hendelsene på største alvor. Sikkerheten kommer først, og det er vårt ansvar. Vi lærer av hendelser som denne, og det som treffer oss i denne saken er at skilting og adkomst må bli bedre, sier eiendomssjef Ole Anders Spikkerud i Forsvarsbygg.

Han er klar på at det er Forsvarsbyggs ansvar å sørge for sikkerheten, og at instruksene holdes vedlike og følges opp av de som bruker feltet. Han er enig med AMK-sjef Arne Stokke om at Forsvaret må ha kjentfolk som kan lose redningsetatene inne på øvingsområdet. Det er også et spørsmål om sikkerhet, slik at de ikke forviller seg inn i områder der det øves med skarp ammunisjon.

- Det må alltid være tilgjengelige folk som kan følge ambulansene inn i området. Det skal vi sørge for. Samtidig vil vi gjerne øve og ha kjentmannsrunder med AMK Innlandet, slik at de kan bli bedre kjent i området. Vi har veldig gode erfaringer med dette opp mot brannvesenet i Åmot kommune, sier Spikkerud.