- Verken fyll eller teknisk svikt

Fortsatt uklart hvorfor skipet grunnstøtte. Må ha miniubåt før tømming kan skje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Verken politiet, havarikomisjonen eller Kystverket har fått et klart svar på hva som gikk galt da Bahamas-registrerte «Crete Cement» grunnstøtte og havarerte utenfor Fagerstrand tidlig i dag morges.

- Men vi har ingen indikasjon på alkohol eller beruselse, og ingen indikasjoner på at det skal ha vært tekniske problemer med fartøyet. Men vi kan ikke helt utelukke det siste ennå, sier Morten Kveim fra Statens havarikommisjon for transport (sht) til Dagbladet.no.

Mannskapet avhøres i kveld
Han vil lede havarikommisjonens arbeid, muligens i samarbeid med kolleger fra Bahamas, der skipet er registrert.

- Vi er fremdeles i den fasen hvor vi samler inn informasjon, og vil gjennomføre intervjuer med de innvolverte i kveld og i morgen. Vi er fremdeles veldig åpne i forhold til hva som har skjedd, sier han.

Det var 13 om bord da skipet grunnstøtte. Havarikommisjonen kan i kveld fastslå at selve grunnstøtingen skjedde ved øya Aspond, like vest for Fagerstrand.

Traff kjent grunne
Grunnen skal være godt kjent, og er ifølge Kystverket avmerket både på papirutgaven og den elektroniske versjonen av sjøkartene for Indre Oslofjord.

Det var erfaren los om bord, og selv om det var mørkt, skal det ha vært godt og klart vær da grunnstøtingen skjedde.

- Vi vet den har vært på grunn ved Aspond før skipet ble strandsatt der det ligger nå. Vi er ikke sikre på nøyaktig hvor den traff grunna. Dette vil vi få vite når utskriftene fra trafikksentralen er klare, og vi har snakket med losen, sier Kveim til Dagbladet.no.

- Ingen lekkasje
Kystverket har i kveld formelt overtatt ansvaret for det videre arbeidet ved havaristen. Bergingsledelsen holdt i 19-tiden møte sammen med Kristian Gerhard Jebsen Skibsrederi AS som gjennom datterselskapet KGJS Cement AS eier havaristen.

På møtet håpet redningsledelsen å avklare når en eventuell tømming av oljen om bord kan starte. Dette kommer an på ekspertenes vurdering om hvorvidt vraket er stabilt og sikkert nok til å starte en slik operasjon.

STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
UNDER VANN: Kystverket tok disse flyfotoene i ettermiddag. Foto: Kystverket/LN HTD
UNDER VANN: Kystverket tok disse flyfotoene i ettermiddag. Foto: Kystverket/LN HTD
UNDER VANN: Kystverket tok disse flyfotoene i ettermiddag. Foto: Kystverket/LN HTD
UNDER VANN: Kystverket tok disse flyfotoene i ettermiddag. Foto: Kystverket/LN HTD
UNDER VANN: Kystverket tok disse flyfotoene i ettermiddag. Foto: Kystverket/LN HTD
STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
STRANDET: Sementskipet Crete Cement ligger delvis under vann ved havaristedet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

- På møtet ble vi enige om at før vi setter i gang tømming, skal skipets stabilitet undersøkes. Vi har rekvirert en ROV-miniubåt som skal se på forholdene på bunnen der vraket hviler, sier Ola Stenvaagnes i Kystverket til Dagbladet.no.

Kystverket har konkludert at det vil være uklokt og farlig å starte tømming før stabiliteten er undersøkt. De frykter også for at tømming vil endre skipets stabilitet på grunn av vektfordelingen av lasten.

- Men det er viktig for oss å si at det per nå ikke ser ut til å være noen lekkasje fra vraket. Situasjonen ser ut til å være under kontroll, og vi vil så snart som mulig iverksette en kontrollert tømming av vraket, sier Stenvaagnes.

Frykter kantring
Oljelenser er på plass rundt vraket - noe Kystverket understreker kom meget raskt på plass.

- Men når det gjelder tømming av vraket kan vi ikke bare knipse med fingrene. Det er klart folk venter på at dette må skje, men dette handler om sikkerhet, sier han.

Frykten er at vraket skal kantre eller skli lengre ned i vannet.

Politiets innsatsleder Arild Skaro utdypet dette i formiddag overfor Dagbladet.no.

- Bunnen skrår, og det er en viss risiko for at skipet kan tippe rundt, sa han til Dagbladet.no.

Om bord i havaristen er omlag 115 tonn tungolje, 19 tonn marin diesel og 5-6 tonn smøreolje. Dette ved siden av lasten på 4500 tonn sement.